Basico-Lad Os Kigge Fremad - Tina Moltke-Leth

Lad os kigge fremad – vi skal alligevel den vej

Læsetid: 15 minutter

FÅ INSPIRATION
Tilmeld dig vores nyhedsmail, og få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken.
Tilmeld
Morten Bille

Morten Bille

Senior Partner

19. marts 2022

Stilstand. Et ord, som næsten er negativt ladet i dagens performance-Danmark, hvor faglig, personlig og forretningsmæssig udvikling anses for at være det højeste mål. Måske fordi stilstandens modsætning – fremdriften – er sød musik for menneskehjernen. Noget, som Tina Moltke-Leth, Group CFO i Semler Gruppen, kan skrive under på. For dét, der giver hende ild i øjnene, er nemlig at skabe fremdrift hos sig selv, alle de medarbejdere, hun har under vingerne, og den forretning, hun er en del af.

 

... Vil du hellere høre artiklen? Så hop direkte til vores lydartikler her. 

 

Da vi møder Tina på Semler Gruppens hovedkontor en råkold decembermorgen, mærker vi tydeligt den energi, som er så kendetegnede for mennesker, der er på en spændende rejse.

Energisk og imødekommende viser hun os ind i mødelokalet, navngivet efter land­mæn­denes Lamborghini – John Deere – og begynder fortællingen om den udford­rende, men spændende transformationsrejse, bil­branchen er på netop nu – og hvilken rolle Semler og hun som CFO ønsker at spille i den.

Faglig dybde skal gå hånd i hånd med forretningsudsyn

“Skal jeg beskrive mig selv som CFO, er nøgleordet nysgerrighed. Jeg er som udgangs­punkt et nysgerrigt menneske, men jeg gør også en dyd ud af at dyrke min faglige nysgerrighed i mit daglige virke – være nysgerrig på forretningen og på, hvordan jeg bringer min faglighed til bordet på den mest værdiskabende måde. For på den måde giver jeg mig selv forudsætningerne for at forstå forretningen både i dybden og i bredden”, indleder Tina vores snak.

“Jeg mener, det er afgørende at kunne forstå, hvordan man som forretning hænger sammen, og at evne at se de interne afhængig­heder. Men også at kunne gå i dybden med de forskellige forretningsben og forstå præcis, hvor indtjeningen i de specifikke områder kommer fra. Det giver mig indblik og evnen til at se, hvor vi som finansfunktion eller anden intern funktion skal sætte ind og understøtte.”

Tina smiler og uddyber: “Det passer meget godt til mit udviklende mindset. Jeg kan bedst lide, når ting flytter sig. Ikke fordi vi alle skal kravle op ad den samme karriere­stige. Men at vi som mennesker og forretning flytter os. Og det kan vi kun, hvis vi er nysgerrige nok til at undersøge og stille spørgsmål, så vi ved, hvor det giver mest mening at flytte os hen.”

Udviklingen til en moderne IT-virksomhed

Som nævnt er Semler Gruppen midt i en transformation ligesom resten af bilbranchen. Overgangen fra fossile brændstoffer til el gør, at hvert salg tager længere tid, og at infrastrukturen med ladestandere lader vente på sig påvirker også købsprocessen.

“Den transformation rammer selvfølgelig hele ledelsen af Semlers bilforretning og dermed også mine ansvarsområder, hvor vi er direkte involveret i den digitalisering, der er nødvendig, for at vi kan følge med udviklingen. Vi har været rigtig gode med vores digitale front-end-løsninger, og lige nu har vi en ambitiøs plan for også at løfte os på hele vores back-end. På den måde kan man sige, at vi er på vej mod at transformere os til en moderne IT-virksomhed, hvilket rammer overalt i vores forretning,” uddyber Tina.

“Lige nu har vi stort fokus på procesoptime­ring og på, at de digitale løsninger, der rammer bilkøberne, skal være on-point, for her ser vi et kæmpe skifte. Det skal være nemt at være kunde, og forbrugerne ønsker at kunne servicere sig selv online, samtidig med at de kan få den gode oplevelse fysisk i butikken. Omnichannel efterspørgsel er accelereret af covid-19, og vi oplever en øget trend hen imod den kombinerede købs­proces. Det har givet os en stejl lærings­kurve, da vi vil have de bedste løsninger til at ­imødekomme kundernes forventninger.”

“Til at indramme vores værdier har vi tegnet en Semler-diamant, hvor et af elementerne er glade kunder. Derfor bruger vi meget tid på at sætte os i kundernes sted, at se, hvor de er og bevæger sig hen. Her ser vi en klar tendens mod digital support og selvbetjeningsløsninger i alle dele af vores forretning,” fortæller Tina.

Det gælder såvel bilkunderne som CFO-områdets ’kunder’, som Tina kalder sine interessenter i Semlers mange forretningsben. Og hun lægger ikke skjul på, at det er en øvelse at klargøre CFO-området til at blive forandringsparat nok og have ressourcerne til at spille sine kompetencer ind på andre måder end vanligt i en situation som nu, hvor hele branchen er under massiv forandring.

“Jeg er nødt til at have et internt servicekoncept, der digitalt står knivskarpt. For det digitale er jo det, vi understøtter alle koncernfunktionerne med. En del af den klargøring har bestået i at vende vores dialog, hvor vi også i CFO-området sætter os i kundernes sted. Så vi kan understøtte dem bedst muligt og sammen med dem blive helt skarpe på, hvad de reelt har brug for.”

Basico Content-artikel Tina Moltke-Leth

Tina Moltke-Leth, Group CFO i Semler Gruppen

Semler Gruppen

Semler Gruppen blev stiftet i 1917 som Skandinavisk Motor Co. Dengang handlede det om biler og motorcykler, men i dag er Semler Gruppen foruden at være landets største bilaktør også leverandør til landbruget og driver en række mobilitetsløsninger i form af udlejning, bil på abonnement og selvkørende teknologi.

Koncernen er i dag organiseret i fem divisioner, der bl.a. importerer og sælger mærker såsom Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT, Cupra, Ducati, Porsche, Lamborghini, Bentley, Aston Martin, McLaren, John Deere, Kramer, Väderstad og Sulky.

Semler Gruppen er udgjort af ca. 2.500 medarbejdere og er til stede i Danmark, Estland, Letland, Norge og Sverige. Semler Gruppen omsatte i 2020 for 15,2 mia. DKK og havde et resultat på 460 mio. DKK.

Ejerkredsen udgøres af ca. 40 aktionærer, som alle er efterkommere af koncernens stiftere.

De tre vigtigste ting på Tinas agenda i 2022

Der er ingen tvivl om, at Tinas største fokus i 2022 bliver den digitale transformation og at klargøre hendes områder til at kunne understøtte den transformation bedst muligt. Men hvad kommer ellers til at fylde?

“Det at være en synlig leder, der kommunikerer klart – særligt om strategien, hvilket vi er lykkedes godt med indtil nu og skal fortsætte med,” fortæller Tina.

“Foruden selvfølgelig at blive ved med at sætte sig ind i forretningen og udbygge forståelse for den. Og sidst – men ikke mindst – kommer compliance og kontroller til at fylde en del. Vi har organiseret os på en sådan måde, at vi hurtigt kan identificere vores risici og håndtere dem. Men vi skal sætte tingene endnu mere i struktur, således at vi har båndbredden til at have det lange lys på, se fremad og fokusere på udvikling i stedet for at bruge tiden på at se bagud.”

“For os betyder det, at vi skal blive endnu bedre til at bruge targeting og forecasting. Budgetterne har vi lagt bag os for flere år siden, men vi kan stadig forfine vores forecastingproces, så det skaber rum til, at vi er klar til at flytte os fremad.”

“Vi behøver ikke kigge bagud, for vi skal ikke den vej”, siger Tina med et glimt i øjet.

ESG-agendaen fra et CFO-perspektiv

Men der er endnu en ting på agendaen, som ikke lader sig overse, og som drøftes overalt i finansfunktionerne – Semler ingen undtagelse: ESG-agendaen og den medfølgende ESG-rapportering har møvet sig ind på prioriteringslisten. En agenda, det er rigtig vigtigt for Semler og bilbranchen generelt at stå stærkt på.

I den forbindelse fortæller Tina, at de hos Semler har stort fokus på at være klare i mælet om, hvad Semler står for, og hvad de konkret vil gøre.

“Der har ikke været samme fokus tidligere, men ESG-agendaen blev for alvor sat på strategien i Semler i foråret 2021 – og nu begynder det lige så stille at forplante sig. Og vi har sat en masse strategiske initiativer i gang”, uddyber Tina.

“Vi har i Semler besluttet os for at gå forrest i kampen om at blive CO2-neutrale og har forpligtet os til et science-based target på 1,5%, sat ud fra vores baseline i 2019. I den forbindelse har vi lavet en plan for, hvordan vi kan leve op til vores mål som en følge af, at Danmark er iblandt de 27 EU-lande, som forventes at indføre det nye direktiv i national lovgivning inden den 31. december 2022.”

 “Og fordi vi i Semler er en virksomhed, der falder inden for direktivets anvendelses­område, er vi lige nu ved at  gøre os parate til at efterleve de nye rapporteringsregler, som træder i kraft den 1. januar 2023. En ting er compliancedelen af ESG. Noget andet er vores profil fremadrettet, som vi lige nu er ved at lægge i støbeskeen til”, forklarer Tina.

“Vi er kommet rigtig godt fra land på miljødelen i ESG-agendaen og skal til at arbejde mere proaktivt med samfundsdelen, hvilket vi allerede har taget hul på i vores strategigruppe og koncernledelse. Så vi kommer til at flytte os rigtig meget den kommende tid på den agenda.”

“For at komme med et konkret eksempel kan jeg fremhæve vores firmabilspolitik, hvor vi er gået fra, at man selv kan vælge sin firmabil, til at det nu er obligatorisk at vælge en elbil. En ændring, der på ingen måde har mødt modstand, da vi har været gode til i kommunikationen at tydeliggøre det som et led i vores klimapolitik. Vi har sat en masse initiativer i gang på vores bygninger og biler, fordi det er der, vi udleder mest CO2, så derfor giver det også god mening for alle medarbejdere, at det netop er på firmabiler, vi har sat ind,” fortæller Tina.

“Og det samme gælder for ledelsen, som også kører elbil. For det er vigtigt for os at gå forrest i at udleve strategien, og at det selvfølgelig er den samme politik, der gælder for alle i organisationen”, runder Tina sin pointe af.

Basico Content-artikel Tina Moltke-Leth

Tina Moltke-Leth tiltrådte i 2020 og er som CFO ansvarlig for alle Semler Gruppens interne funk­tioner, herunder Økonomi, IT, HR, Ejendomme, Legal & Privacy m.fl. – i alt ca. 320 ansatte.

Med omtanke for talenterne

I alle brancher og hos de fleste virksom­heder er udvikling, tiltrækning og fastholdelse af dygtige medarbejdere højt på prioriteringslisten. Og med en bilbranche i rivende udvikling tilføjes endnu et lag af kompleksitet til den svære opgave.

Tina fortæller om, hvordan omstillingen fra fossilt brændstof til eldrevne biler vender op og ned på de arbejdsopgaver, der udføres på værkstederne, og de kompetencer, der er brug for. “Det er ikke usandsynligt, at det arbejde, der laves på værkstederne, er halveret om nogle år. Derfor har vi startet et uddannelsesforløb skræddersyet til dem, der skal kunne håndtere elbilerne på værkstederne. Et arbejde, der sker i samarbejde med uddannelserne på de tekniske skoler.”

“Så det med at gøre klar til og kunne rumme morgendagens kompetencer er noget, vi har meget fokus på. Derfor har vi også lavet et program på tværs af alle forretningsben i Semler, som vi kalder ’At lede og lede efter morgendagens kompetencer’. Et program, der skal understøtte de kom­petencer, vi har brug for i fremtiden, og som er designet til at rumme både specialisterne og dem, der ønsker at bevæge sig op ad karrierestigen. Og så er det tiltænkt som et aktivt ledelsesværktøj, som lederne kan bruge i deres samtale med medarbejderen for at sætte strøm til udviklingen, men også til at skabe en tryghed i, at i den her branche, hvor kompe­tencebehovet skifter så massivt, holder vi hånden under vores medarbejdere.”

“Det skal så siges, at programmet ikke er udrullet endnu, men det er præsenteret og vedtaget med opbakning. Så det bliver det ganske snart.”

“Og skal vi tage det helt personlige perspektiv af mig som leder i min gruppe. Så gør jeg mig meget umage for at give den enkelte plads til at kunne udvikle sig. Forstået på den måde: At jeg er ambitiøs på andres vegne, så det ligger mig på sinde, at de får lov til at vise, hvad de kan. Så jeg gør en dyd ud af at bære dem frem med en varm hånd på ryggen og lade dem få succes. Så de mærker frihed og tillid, men med en redningsvest inden for rækkevidde,” smiler Tina.

Et råd fra karrieremaskinrummet

Inden vi afrunder vores snak med Tina, dvæler vi lige lidt længere ved temaet karriere. For det er ingen hemmelighed, at Tina har en flot karriere med en masse resultater bag sig og spændende udfordringer foran sig. Så hvad er det vigtigste i Tinas øjne, hvis man ønsker at bygge en karriere op?

“Det, som har virket for mig, har været altid at opretholde et åbent sind og tage imod udfordringerne, når de melder deres ankomst. Og så hele tiden at være understøttende i min ledelse og blidt skubbe folk ud i nye kompetencer, hvilket man skal have en interesse for som leder. Jeg har aldrig været bange for at udvikle talenter i organisa­tionen, fordi jeg ser det som en kæmpe styrke både for mig som leder og for virksomheden, at vi skaber en kultur, hvori talenterne tør folde sig ud.”

“Og skal jeg tage CFO-brillerne på og give et konkret råd, så er en af de kompetencer, jeg oplever vigtigst for morgendagens CFO, at kommunikere – både i tale og data. Ganske enkelt, fordi der er så uendelig megen data, og derfor kan du nemt miste overblikket, hvis ikke du får din kommunikation skåret til. Du skal mestre at kommunikere på de parametre, der giver mening for forretningen. Et andet vigtigt parameter er at huske at være leder og samtidig bevare fokus på din fagekspertise. For uanset hvor meget leder du er, skal du bevare at være faglig sparringspartner for forretningen”.

“Desuden er tilgængelighed noget, jeg synes er enormt vigtigt, hvilket betyder, at jeg ynder at være tilgængelig mange steder i organisationen. Det er vigtigt, at organisationen føler sig set og hørt. Og så er det at være lyttende rigtig vigtigt for mig. Det kan måske lyde banalt, men hvis det er mig, der taler hele tiden, så finder jeg jo ikke ud af, hvad mine kolleger kan fx i et udviklings­øjemed, eller hvad de har brug for i et forretningsmæssigt perspektiv.”

“I min optik er det værste, vi kan gøre, at skabe en kultur, hvor vi ikke har en åben dialog, men i stedet ser på hinanden i et glastårn”, afrunder Tina vores snak.

Vi kan desværre ikke spå …

Derfor kan der være ting, der har ændret sig, siden vores artikler blev publiceret – de medvirkende kan have skiftet job, og verden kan være blevet vendt på hovedet af amerikanske præsidenter, kinesiske flagermus og andre katalysatorer for uventede begivenheder – you get the point. Vi håber, at du alligevel har lyst til at læse vores artikler og måske endda bliver lidt inspireret af dem.

Morten Bille

Morten Bille

Senior Partner

+45 25 10 22 33

mbille@basico.dk

Har du brug for sparring?

I Basico har vi mange års erfaring med implementering og forankring af nye rapporteringskrav – hvad end de er drevet af eksterne eller interne behov. Desuden er vi ret ferme til at understøtte en digitalisering af kerneprocesserne i Finance, så du kan frigive tid og tankekraft til at understøtte forretningen.

Uanset om du vil være på forkant med rapporteringskravene ved at have sat gode processer op for din dataindsamling eller blot indfri automatiseringspotentialet i din finansfunktion, så vil vi hjertens gerne hjælpe. Ræk ud, så tager vi en snak om, hvad vi kan gøre for din forretning.