En af økonomifunktionens mest centrale opgaver er at have styr på transaktionerne i virksomheden og på den baggrund udarbejde et korrekt månedsregnskab og tilhørende rapportering. Derfor er det afgørende for ledelsens og organisationens tillid til økonomifunktion, at rapporteringen og månedsregnskabet er retvisende, troværdige og brugbare.
En række udfordringer påvirker ressourceforbruget og varigheden af månedsluk i mange økonomifunktioner. I de tilfælde er kvaliteten af leverancerne også svingende – og i værste fald kan det lede til manglende eller forkerte beslutninger i organisationen; alt sammen væsentlige grunde til at have fokus på at forbedre månedslukprocessen.
Langsomme og ressourcekrævende lukkeprocesser er ofte kendetegnet ved en eller flere af nedenstående udfordringer, hvilket i sidste ende ofte går ud over kvaliteten af rapporteringen.
Inkonsistente processer
Ukoordineret tilgang
Overflødige aktiviteter
Mange manuelle arbejdsgange
Mangel på definerede procedurer
For megen kontrol eller ikke den rigtige kontrol
For stor tillid til opdagende kontroller
Kontrollernes rettidighed
Overdreven brug af regneark
Brug af for mange systemer
Manglende integration og stor manuel databehandling
Ringe brug af nuværende systemer
Utydelige roller og ansvar
Involvering af de forkerte/
for mange personer
Manglende uddannelse/
kompetencer
Mangel på ledelse
Optimering er vejen frem ...
En hurtigere månedslukproces går som regel hånd i hånd med højere kvalitet af både månedsregnskab og rapportering. Det er vores erfaring, at vejen til hurtigere månedsluk er en optimering af en eller flere faktorer, f.eks. politikker, procedurer, processer og IT-systemer, samt tydelige roller og ansvarsområder. Vores erfaring viser, at der er fire områder, hvor det især kan betale sig at sætte ind ift. at påvirke kvaliteten, ressourceforbruget og varigheden af månedslukprocessen: processtyring, rapporter, datakvalitet og kontroller.
Vores løsning skal passe til dine behov
I Basico har vi et Fast Close-framework, som hjælper dig med at sætte fokus på din månedslukproces. Vores involvering i projektet kan variere fra en ’quick assessment’ til et implementeringsprojekt. Mulighederne er mange! Det afgørende er, at vi finder en model, som passer til din virksomhed og dine behov.
Automatisering. Digitalisering. Simplificering. De tre elementer har stået øverst på Niels Hjort Rotendahls agenda som CFO i VP Securities. Derfor har det været afgørende at sikre, at Finance får de rigtige systemer og værktøjer til rådighed.
Med årsafslutningen er mundheldet ”Godt begyndt er halvt fuldendt” ganske rammende. Og med en stigende arbejdsbyrde i finansorganisationen – kombineret med de forretningsmæssige efterdønninger af covid-19 – bliver udsagnet kun mere sigende.