Den løbende udvikling i samspillet mellem kunder, medarbejdere, organisation og teknologi gør, at det med jævne mellemrum er nødvendigt at optimere din virksomheds processer, for at de fungerer optimalt. Processer, der ikke er optimerede og forenklede, spilder ikke bare værdifuld tid og ressourcer for alle involverede parter, men øger også risikoen for fejl. Det gælder for virksomheden som helhed, men også for supportfunktioner som økonomi. Nedenfor kan du se udvalgte eksempler på udfordringer, som du typisk kan afhjælpe via procesoptimering.
Symptom: kvalitet
Symptom: varighed
Symptom: ressourceforbrug
Vi ser jævnligt, at processer kun bliver optimeret inden for et afgrænset område, uden at der bliver skelet nævneværdigt til, om den ”rigtige” løsning findes et andet sted, eller om den valgte løsning kan skabe problemer i tidligere eller efterfølgende procestrin. Du kan ofte finde mere effektive og agile løsninger ved at se processen i et bredere ”end-to-end”-perspektiv. En bredere tilgang gør det muligt at implementere løsninger, der giver mere mærkbare og synlige forandringer, f.eks. i form af øget digitalisering og automatisering – som medvirker til øget kundetilfredshed og ikke mindst øget omkostningseffektivitet.
1.1 Requisitioning
1.2 Purchasing
1.3 Receive goods/services
1.4 Invoice processing
2.1 Maintain employee record
2.2 Benefits and deductions
2.3 Process time and expence
2.4 Calculate and distribute pay
2.5 Manage payroll taxes
3.1 Manage customer & credit
3.2 Order management
3.3 Generate invoice
3.4 Cash applications
3.5 A/R analysis, collection & dispute
4.1 Sub-ledger accounting
4.2 General ledger accounting
4.3 Preliminary financial statements
4.4 Financial data consolidation
4.5 Reporting and analysis
Hvis en proces er kandidat til procesoptimering, bør den analyseres nærmere, så du kan identificere og udvælge de initiativer, der skal iværksættes for opnå de ønskede forandringer.
Her finder du et overblik over de områder, der typisk skal spille sammen, for at processer i økonomifunktionen virker.
Use of Excel, ERP, System landscape, Number of systems, Data integration, In-house development, Master data & ERP Governance
People
Number, Competencies, Seniority, Dependency &Job descriptions
Policies & procedures
Existing/formulated, Formalized procedures, Approval process for new versions, Degree of knowledge & Compliance
Organisation
Organization chart, Roles and responsibilities, Decentralized vs. centralized tasks, Physical location, 'Dotted' line vs. direct line & For whom does Finance work?
Ledelse og kultur
Manager's leadership style, Culture in Finance & The organizations view on Finance
Som det fremgår af oversigten ovenfor, er der mange områder, tilgangsvinkler og værktøjer, der kan optimeres i forhold til at forbedre en given proces. Hvor skal man så starte for at optimere processen bedst og billigst? En god start kan være Basicos 7R-model, som er en udfordringsmodel, hvor kernen i spørgsmålene er: Hvad nu, hvis …? 7R kan nemt guide og fokusere diskussioner med relevante deltagere om vejen til en effektiv procesoptimering.
Vi oplever, at modellen er rigtig god til at fremprovokere svar, der baner vejen for de bedste og mest effektive løsninger.
Forskellige eksempler på projektleverancer