Basico Et Indblik I En Hverdag Som Selvstaendig Konsulent

Et indblik i hverdagen som selvstændig konsulent

Læsetid: 10 minutter

KARRIEREMAILEN
Giver dig nys om åbne stillinger, artikler om konsulentlivet og guldkorn til jobjagten.
TILMELD
Line Rygård Christiansen

Line Rygård Christiansen

Employer Branding Consultant

07. maj 2024

Hvordan kan din hverdag se ud som selvstændig konsulent? Og hvorfor tilvælger flere et fleksibelt og uafhængigt arbejdsliv ved fx at indgå en samarbejdsaftale med Basico?

I dag er vi omkring 300 medarbejdere og konsulenter hos Basico, hvor samarbejdet med selvstændige konsulenter altid har udgjort en vigtig del af vores leverancemodel med at tilbyde gode løsninger med dygtige og erfarne konsulenter til vores kunder. 

I denne artikel dykker vi ned i hverdagen som selvstændig konsulent, hvor du kan møde Patrick, Lisbeth og Patricia for at få et indblik i de arbejdsopgaver og de motiver, der ligger bag valget om at blive selvstændig konsulent i samarbejde med Basico.

Hvem kan arbejde som selvstændig konsulent? 

Som selvstændig konsulent kan dit arbejdsliv tilrettelægges ud fra dine egne behov. Hos os arbejder størstedelen af vores selvstændige konsulenter fuldtid, da det typisk efterspørges hos kunderne, men vi har også mange deltidsprojekter, så du kan have mere fleksibilitet i hverdagen til dine egne kunder eller have mere fritid. Flere af vores selvstændige konsulenter benytter også pauserne mellem kundeprojekterne til rejser, hobbyprojekter eller egne kundeopgaver. Et typisk projekt aftales til 3-6 måneders varighed med mulighed for forlængelse efter behov. Og så har vi konsulenter tilknyttet med alt fra 5 til 20 års erhvervserfaring. 

Opgavepaletten er bred inden for CFO Services, ESG, Finance Transformation, Legal, Finance IT, Facility Management og Payroll med arbejdsområder og roller som fx interim CFO, finance manager, financial eller business controller, finance transformation-projektleder og meget mere. 

Vores selvstændige konsulenters motivation 

Som selvstændig konsulent kan du arbejde inden for forskellige opgaver afhængigt af dine interesser og kompetencer. 

Patricia, der er accountant & financial controller og selvstændig konsulent i CFO Services, indledte et samarbejde med os på et tidspunkt i karrieren, hvor hun følte et behov for forandring: 

”Jeg var nået til et punkt i mit arbejdsliv, hvor der skulle ske noget nyt. Jeg ville meget gerne blive inden for mit fag, men have mere frihed til at sætte rammerne for mit arbejdsliv og prøve mig selv af i flere typer virksomheder og opgaver.” 

Patrick er en ESG & financial controller, der indgik et samarbejde med os, da han grundlagde egen virksomhed og var på udkig efter flere opgaver for at styrke sin forretningshorisont: 

"Da jeg har min egen virksomhed ved siden af, arbejder jeg deltid ude hos kunden gennem Basico, og det fungerer rigtig godt. Samtidig får jeg masser af erfaring, som kan bidrage til min egen virksomhed, og jeg kan prøve nogle opgaver af.”

Hvilke arbejdsopgaver har du som selvstændig konsulent? 

Opgaverne inden for CFO Services 

Patricia har en baggrund som regnskabsansvarlig i en række små og mellemstore virksomheder, hvor hun har opbygget 10 års erfaring, før hun tog skridtet og blev selvstændig konsulent. I denne rolle består hendes typiske arbejdsopgaver af følgende: 

”En typisk konsulentopgave for mig varer ca. 3-4 måneder. Jeg har været på konsulentopgaver i både mindre og meget store virksomheder, og arbejdsopgaverne er altid meget forskellige. Jeg bliver ofte tilkaldt til opgaver, hvor en medarbejder har sagt op, og stillingen skal besættes, indtil den rette medarbejder er fundet. Det kan også være tilfældet, når en medarbejder går på barsel, eller hvis økonomifunktionen er bagud og har brug for et par ekstra hænder.” 

Opgaverne inden for ESG 

Patrick begyndte som controller hos en af vores kunder og arbejder nu med ESG samme sted, hvor han uddyber: 

"Jeg hjælper med at kvalitetssikre og designe processer for ESG-rapportering, hvilket giver mig en unik indsigt i, hvordan kunderne arbejder med disse værktøjer.” 

Opgaverne inden for Finance IT Services 

Lisbeth har 30 års erfaring fra IT-branchen og havde et ønske om at kombinere sin IT-erfaring med finans. Derfor arbejder hun nu som selvstændig konsulent i rollen som projektleder inden for vores Finance IT Services. Hun forklarer sine daglige opgaver således: 

"På min seneste opgave blev jeg hevet ind, fordi der var en bekymring omkring det nye IT-system, som de var ved at implementere. Derfor assisterede jeg som projektleder med fokus på lige præcis denne del. Grundlæggende handler mine opgaver om at forstå, hvordan IT arbejder, og så at kunne sikre, at de her data kommer hele vejen med over til finance, så du kan rapportere det og få hele processen til at hænge sammen." 

Hvordan ser din hverdag ud som selvstændig konsulent? 

Vores selvstændige konsulenters hverdag er meget alsidig og varierende. Det afhænger nemlig af, hvilken virksomhed de arbejder hos, opgavetyper og teamets konstellation hos kunden. 

"Min hverdag varierer meget, og det passer mig perfekt. Det kan være alt fra internationalt arbejde til at sidde med detaljeret projektledelse, der integrerer IT og finans.Når du er selvstændig konsulent, så skal du ikke være alt for afhængig af, at du sidder på samme plads hver dag. Du skal heller ikke være for afhængig af at have faste kollegaer eller at vide præcist, hvad der skal ske i morgen.”

Du skal synes, at det er sjovt at have en alsidig hverdag, hvor tingene kan ændre sig. Den ene dag kan du være hos en stor virksomhed, hvor alt er internationalt. Den næste dag kan du være i en mindre virksomhed, der er fuldstændig dansk. Det er store kontraster, og det ene er ikke bedre end det andet, men det er bare vidt forskellige måder at arbejde på," forklarer Lisbeth. 

For Patrick er det friheden til at styre sin hverdag, der betyder meget for ham dér, hvor han er: 

"Fordelen ved at være selvstændig konsulent er klart fleksibiliteten i min hverdag. Du kan selv styre dine arbejdsopgaver, og hvornår det passer ind. Dette passer perfekt til den situation, jeg er i lige nu." 

Interim- og projektassistance i tidsbegrænsede perioder 

Når du er selvstændig konsulent, arbejder du som interims- eller projektassistance i en tidsbegrænset periode hos de kunder, vi samarbejder med. Derfor er det meget forskelligt, hvordan kunden samarbejder med dig, og hvordan de integrerer dig i virksomheden. Det sætter Lisbeth lidt flere ord på: 

"Du har en helt særlig position som ekstern og selvstændig konsulent; mange virksomheder byder dig velkommen som en fastansat, selvom de er bevidste om, at dit ophold er midlertidigt. Det giver dig mulighed for at stille spørgsmål, som de fastansatte måske ikke kan. Så du fungerer ligesom en satellit, der drøner rundt og forsvinder igen, og det ligger i baghovedet hos folk." 

"Derfor er det vigtigt, at du opretholder en balance, hvor du hverken fylder for meget eller for lidt. Hvis du er let at omgås og sikrer, at din tilstedeværelse og dit bidrag er synligt og mærkbart, så leverer du helt sikkert noget værdi. Det er en balance og en helt særlig måde at arbejde på." 

"Ligesom du skal finde en balance i det sociale. I nogle virksomheder bliver du inviteret til sociale arrangementer, og andre steder gør du ikke, da du er ude igen om lidt. Så her skal du vurdere, hvor meget du gerne vil investere i de sociale relationer", afslutter Lisbeth. 

Basico som samarbejdspartner 

Når du er selvstændig konsulent hos os, kan du altid regne med, at du har et stærkt team og bagland i ryggen, som støtter dig i hverdagen. Du er nemlig ofte alene ude hos kunden og kan derfor have behov for sparring inden for området, hvor du altid kan ringe eller skrive til dit tilknyttede team i Basico. 

Vi har spurgt, hvorfor vores selvstændige konsulenter har valgt at samarbejde med os, og Lisbeth forklarer: 

"Det vigtigste for mig, når jeg vælger en samarbejdspartner, er, at de skal forstå, hvem jeg er. Du skal samarbejde med en virksomhed, der kender dig og forstår, hvem du er, hvad du er god til, og hvad du gerne vil lave. Af de grunde er Basico et godt match for mig." 

Patricia uddyber ligeledes: 

”Basico er meget professionelle, har den rigtige kundeportefølje og er en stor spiller på markedet. Jeg har fra starten følt, at der var opbakning, og de gør meget ud af at finde et match mellem opgave og konsulent. Når opgaven er i gang, har jeg kørt meget selvstændigt, men partneren er der altid, hvis der er et behov for det.” 

Et sidste råd til afklaring af tvivl: 

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal være selvstændig konsulent i samarbejde med Basico, giver Patricia dette råd: 

”Bare hop ud i det! Det er utrolig lærerigt og har helt klart været de år, hvor jeg har lært mest – både menneskeligt og fagligt – og så har det givet mig den frihed, som jeg værdsætter så højt.” 

Er du nysgerrig efter mere? 

Læs mere om, hvordan du kan indgå et samarbejde som selvstændig konsulent her: