insights article

Mød Katja til en snak om karriere og om at vælge at ville det hele

Få Content
Magasinet er fyldt med faglige artikler om højaktuelle emner og markante erhvervsprofiler.
Del artikel

Hvordan skaber jeg en spændende karriere? Hvordan når jeg mine mål? Hvad hvis jeg fejler? Spørgsmålene kender du måske? For karrieren kan være en svær størrelse at få hånd om. Aldrig før har der været så meget fokus på at skabe den meningsfulde karriere, der er både selvudviklende, Instagram-værdig, udfor-drende, ikke-altopslugende og til gavn for samfundet. Og uanset om vi er bevidste om det eller ej, er karrieren for mange af os identitetsskabende. Naturligt nok. Samtidig sætter de mange ønsker store krav til både struktur, målrettethed, vedholdenhed og selvrefleksion allerede fra dag et, når du træder over dørtærsklen til den valgte uddannelsesinstitution. 

Netop karriere, karrierevalg, høje ambitioner og vejen til at indfri dem har vi snakket om med Katja, der er både direktør i sin egen forretning og associate i Basico. 

Vi håber, du kan lade sig inspirere af hendes historie og dét, hun har lært undervejs. 

Del artikel
”At have mulighed for kontinuerlig læring er rigtig vigtigt for mig. Hvilket jeg har mulighed for hos Basico på en anden måde, end jeg kan med min egen virksomhed. Det, som især tiltalte mig, var den øgede kompleksitet i kundeopgaverne, værdiskabelsen samt følelsen af at være en del af noget større. For ikke at nævne fleksibiliteten ved, at jeg selv kan strukturere min hverdag.”

Katja, du blev færdiguddannet fra CBS i 2020 og har allerede din egen virksomhed. Kan du fortælle om, hvordan det hele begyndte? 

”En lang række tilfældigheder, hvis jeg skal være ærlig”, smiler Katja. ”Da jeg i 2015 startede på min uddannelse på CBS, var målet at jeg skulle indtil et stort konsulent- eller revisionshus. Men jeg opdagede hurtigt, at jeg befinder mig godt ved at have meget ansvar, hvilket naturligt først kommer senere, når man er en del af et stort sted.”

”Men jeg har altid været meget målrettet, og allerede da jeg fik mit optagelsesbrev fra CBS, begyndte jeg at lede efter et relevant studiejob. Et par måneder inde i min uddannelse oprettede nogle venner fra studiet et marketingbureau, og de ville gerne have, jeg blev deres økonomiansvarlige. Det var en fed opgave, der startede med at være frivillig, men så tog det til, og jeg oprettede et CVR-nummer, så det også blev en forretning for mig. Herfra havde det en naturlig sneboldeffekt, og jeg oplevede, at mine kunder anbefalede mig videre til deres.” 

”Efter lidt tid blev jeg kontaktet af Marcher Markholt, et rekrutteringsbureau, som gerne ville have mig som deres økonomiansvarlige i en studiestilling. Et tilbud, jeg blev enormt stolt over at få. Og så stod jeg der med min virksomhed, et fuldtids-studie og et studiejob, som egentlig var fuldtid. Det var angstprovokerende, fordi jeg var bange for at begå fejl. Men samtidig var der masser af ansvar, og det var vildt motiverende for mig.” 

Det er en ambitiøs hverdag. Hvordan fik du enderne til at mødes? 

”Jeg må indrømme, at i takt med at min virksomhed voksede, var det til sidst svært at få det til at hænge sammen. Jeg kom igennem min bachelor uden at være en del af undervisningen og ved i stedet at fokusere på mit arbejde." 

”Det fungerende umiddelbart godt for mig, fordi jeg havde en konkret kontekst at sætte pensum ind i, hvilket gjorde stoffet nemmere. Men jeg oplevede også, at dét, jeg blev undervist i på CBS, var en brøkdel af det, jeg faktisk skulle bruge i min hverdag.” 

”Dog skal man ikke tage fejl af, at selvom jeg ikke var til undervisning det meste af tiden, har jeg altid været ambitiøs med mit studie og lagt energi i læsningen i eksamensperioderne. Og da jeg nåede til min bacheloropgave, sagde jeg op ved Marcher Markholt for at kunne fokusere på den og min virksomhed. Det var et svært valg, men jeg havde lært rigtig meget, så på den måde var det okay at rykke videre.” 

På hvilken måde har din faglighed udviklet sig? 

"Jamen, da jeg begyndte på min kandidat, kunne jeg se, der var ved at ske et skifte i min virksomhed, hvor jeg bevægede mig mere væk fra de klassiske bogførings-opgaver til mere automatisering og flere digitaliseringsopgaver. Det gjorde, at jeg i 2019 satte fuld fokus på min virksomhed og studiet og kiggede meget på trends, værktøjer og metoder inden for automatisering og fintek. Det resulterede i, at jeg udviklede mig i retning af en finance business partner-rolle hos de fleste af mine kunder fremfor blot at være controller.”

Hvad har været katalysator for, at du har valgt at indgå et samarbejde med Basico? 

”Jeg fik et opkald fra en i mit netværk, der er fastansat hos Basico. Vi havde fulgt lidt med i hinandens karriere, og da jeg fik opkaldet, syntes jeg egentlig, min virksomhed og jeg var moden til at se nærmere på et samarbejde.” 

”At have mulighed for kontinuerlig læring er rigtig vigtigt for mig. Hvilket jeg har mulighed for hos Basico på en anden måde, end jeg kan med min egen virksomhed. Det, som især tiltalte mig, var den øgede kompleksitet i kundeopgaverne, værdiskabelsen samt følelsen af at være en del af noget større. For ikke at nævne fleksibiliteten ved, at jeg selv kan strukturere min hverdag.”

Hvad bruger du din fleksibilitet til? 

”Det mest fantastiske ved fleksibiliteten er, at jeg kan skrue op for arbejdet i perioder for så i andre perioder at holde helt fri eller arbejde på helt andre projekter. Til daglig er jeg god til at bruge fleksibiliteten til at give mig selv de bedste rammer for at være produktiv ved at holde aktive pauser, arbejde hjemmefra, tage en frokost med en kunde eller en veninde, der også har et travlt arbejdsliv.” 

”Og så kan jeg i princippet arbejde hvor som helst i verden, det skal være. Jeg har fx været på et roadtrip i USA i en måned med min pc under armen. Det var vildt fedt."

"Fleksibiliteten er noget, som er ret unikt, når man sammenligner med ’almindelige’ jobs, idet der sjældent er arbejdspladser, der tilbyder flere orlover løbende." 

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig? 

”På nuværende tidspunkt er jeg på en opgave for Basico, så min dag begynder typisk kl. 8, hvor jeg tjekker mails og følger op og så går i gang med de opgaver, jeg skal udføre. Ofte har jeg også en del møder med kunden i løbet af dagen – det er essentielt for mig at være i kontinuerlig dialog, således at kunden altid er med på, hvor langt jeg er i processen, og at alle løsningsforslag ligeledes er afstemt. Dermed skaber vi værdien sammen. Efter jeg har færdiggjort min dag på opgaven, følger jeg op på mine egne kunder.”

”Alle mine kunder har jeg erhvervet gennem netværk eller personlige anbefalinger, hvorfor min relation til kunderne er ret personlig. Men det gør også, at der følger en helt anden forpligtigelse med. Men det er dejligt, fordi det gør det hele lidt mindre formelt. Det allerbedste, jeg ved, er at få tak fra mine kunder eller at blive anbefalet. Det er det, som driver mig.”

”Noget af det, jeg virkelig værdsætter i min hverdag, er, at jeg har en stor berøringsflade, mange forpligtigelser og derved et stort ansvar. Det trives jeg virkelig med. Jeg kan godt lide opgaver, hvor der er noget forbedringspotentiale, hvor jeg kan rådgive, effektivisere og sætte mit eget præg på virksomheden og på, hvordan finansfunktionen skal bidrage til virksomhedens succes i fremtiden.”

Hvad har været den værste beslutning, du har taget i din karriere, som du har lært mest af? 

”Jeg har ikke som sådan taget en brølende dum beslutning, som jeg husker det. Til gengæld er jeg meget tidsoptimistisk – generelt i alle aspekter af mit liv. Hvilket godt kan give lidt udfordringer, såsom manglende søvn eller for mange planer på en gang. Min karriere har heldigvis over tid givet mig mange redskaber inden for 'time management', som har været guld værd,” fortæller Katja og griner. 

”Tidligere havde jeg en tendens til at arbejde på mange projekter samtidig, men tiden har lært mig at fokusere på en kunde ad gangen, så jeg ikke mister fokus. På den måde undgår jeg en masse løse ender, er mere effektiv og får løbet opgaverne godt i mål.” 

På hvilket tidspunkt i din karriere har du været mest modig? 

”Helt klart da jeg tog springet som selvstændig og klippede sikkerhedsnettet. Desuden blev jeg i slutningen af 2020 pludselig alvorligt syg – men var egentlig kun indlagt i nogle få uger. Her gik det op for mig, at min virksomhed var afhængig af mig – at jeg udfører arbejdet, fordi der meget enkelt ikke er andre til at gøre det. Jeg måtte derfor bede om hjælp. Bevidstheden om, at min virksomhed skulle sættes op på en måde, så jeg kunne tages ud af ligningen, krævede lidt mod og var både sund og skræmmende.”

Det er blevet meget oppe i tiden at snakke om det hele menneske og livsbalance. Hvordan skaber du din? 

”Jeg har et princip, jeg prioriterer mit liv ud fra, og som jeg altid anbefaler andre. Det er, at livet altid består af fem elementer, men du kan kun vælge tre ad gangen – på en dag, en uge eller måske en længere periode."

"For mig har de fem ting undervejs i min karriere været: søvn, træning, studie, arbejde og socialt liv. Med den travle hverdag, jeg har, har jeg bestræbt mig på hele tiden at være bevidst om, hvornår og hvorfor jeg har valgt noget til eller fra.” 

”Jeg mener, det er sundt at gøre sig nogle tanker om, hvad ens fem elementer er, og hvilke du er villig til at gå på kompromis med, samt hvilke konsekvenser det vil have. Jeg har eksempelvis været påpasselig med at skrue ned for træning og søvn, fordi det påvirker min sundhed og hjerne negativt. Til gengæld har jeg ofte skruet ned for det sociale.” 

”I virkeligheden tager alle jo den slags valg hele tiden. Mit bedste råd er blot at hjælpe sig selv med at tage dem så bevidst som muligt.” 

Vil du lade dig udfordre hos os ligesom Katja?

Så tjek vores åbne stillinger. Vi er altid på udkig efter dygtige kolleger.

Få vores faglige magasin Content

I Content finder du masser af inspiration til supportfunktionerne i form af faglige artikler og tankevækkende interviews.