insights article

Fra fastansat til Associate Consultant

Få Content
Magasinet er fyldt med faglige artikler om højaktuelle emner og markante erhvervsprofiler.
Del artikel

Tidligere HR-direktør i flere store internationale virksomheder har droppet fastansættelsen til fordel for det fleksible liv som selvstændig konsulent.

Del artikel

Efter mange år som HR-direktør og medlem af den øverste ledelse var Pia Møller Appel kommet til et sted i sit liv, hvor hun havde lyst til noget andet. Noget, der ville give hende større fleksibilitet i arbejdslivet. Som nybagt 60-årig havde hun mange år bag sig, hvor hun havde oparbejdet en bred pallet af kompetencer inden for HR- og ledelsesområdet. Da en ny CEO tiltrådte, blev det springbrættet til at prøve drømmen af, for hun er bestemt ikke færdig med at arbejde. Lysten og kompetencerne er i top.

I dag er Pia Møller Appel tilknyttet Basico som Associate Consultant inden for HR-området.

”Det er fantastisk at opleve, at min erfaring passer med kulturen og opgavemulighederne hos Basico. I dag kan jeg ret hurtigt aflæse, hvordan opgaver skal løses ude hos kunderne; det ville jeg have haft sværere ved for 10-15 år siden."

Samtidig fornemmer jeg en ordentlighed hos Basico, som betyder meget for mig. Det giver mig tillid til, at man – så vidt man overhovedet kan – vil imødekomme den enkelte konsulents behov og rytme på det givne tidspunkt.

"Samtidig fornemmer jeg en ordentlighed hos Basico, som betyder meget for mig. Det giver mig tillid til, at man – så vidt man overhovedet kan – vil imødekomme den enkelte konsulents behov og rytme på det givne tidspunkt. Der bliver gjort meget for, at vi som konsulenter føler, at vi har en tilknytning til firmaet – bl.a. gennem sociale arrangementer. Samtidig opfordres vi også til at give udtryk for vores individuelle ønsker om eventuelle udviklingsområder,” siger Pia Møller Appel.

Erfaring tæller

I konsulentrollen er det erfaring og viden i forhold til den konkrete opgave, der tæller. Her får virksomhederne en kompetence og fokuseret specialistviden, der er oparbejdet og dyrket gennem mange år.

”Jeg er i virksomheden for at løse en opgave og skal ikke pleje min karriere. Det vil sige, at virksomheden heller ikke skal pleje hverken mig eller min udvikling. De skal ikke arbejde for at fastholde mig. Jeg vil selvfølgelig gerne lære nyt, men jeg skal ikke opnå nye flotte stillinger, og det fjerner et pres fra virksomheden."

"Jeg oplever, at flere og flere virksomheder kan se en fordel i at få nogen ind med et særligt speciale, der deltager i et projekt og leverer nogle ressourcer i en begrænset periode. I dag er det umoderne at tænke karriere som noget, der starter i bunden og kun bevæger sig opad. Virkeligheden kan gå op og ned, og virksomhederne må indstille sig på at håndtere mange forskellige ansættelsesformer,” siger Pia Møller Appel.

En værdifuld ekstern ressource

I sine tidligere ansættelser som HR-direktør har hun selv benyttet eksterne ressourcer ved spidsbelastninger og i særlige situationer. I forbindelse med en større ændring skulle der udvikles en værktøjskasse til ledere og medarbejdere, som skulle støtte dem i udviklingen af både personlige og faglige kompetencer. Det var der ikke interne ressourcer til, så der blev hyret en konsulent til opgaven.

Selv om hun i en længere periode havde gået med tanken om det mere fleksible arbejdsliv, var opgaven med værktøjskassen med til at inspirere Pia Møller Appel.

Netop fleksibiliteten er helt grundlæggende for hende. At hun kan løse en tidsbegrænset opgave og derefter vælge, om hun med det samme vil have en ny opgave, holde en pause eller lave noget helt andet i en periode.

”Jeg committer mig selvfølgelig helt til den opgave, jeg skal løse, men den frihed, jeg har til at vælge, hvad jeg skal, er enorm vigtig for mig. Mit arbejdsperspektiv er blevet kortere, og det får mig til at føle mig mere fri,” fortæller Pia Møller Appel.

Den økonomiske udfordring

Udfordringen er til gengæld, at man har en variabel indkomst. Der kommer ikke længere det samme beløb ind på kontoen hver måned, og det kan godt få pulsen op en gang imellem. Hun fortæller:

”Generelt løser tingene sig, og jeg er et sted i livet, hvor jeg ikke behøver at tjene så meget som tidligere, selv om jeg stadig har brug for en indtægt. Jeg har nogle andre behov nu, der gør det nemmere for mig at have en variable indkomst.”

Ved at arbejde som Associate Consultant oplever Pia Møller Appel, at hun arbejder mere fokuseret med den enkelte opgave, fordi hun ikke samtidig har så mange andre bolde i luften.

”Tidligere følte jeg et behov for at følge med i mange ting hele tiden, og det kan være svært at lade være med. Nu har jeg en mere ren, professionel relation, når jeg kommer ud i virksomhederne, og det gør mig mere effektiv. Jeg engagerer mig stadig socialt og nyder at møde nye mennesker, men det er på en anden måde, fordi vi er midlertidige kolleger,” siger hun.

”Nu har jeg nogle helt andre muligheder i mit arbejdsliv, som jeg ikke havde tidligere. Det var det, jeg ønskede, og jeg nyder at kunne bruge min erfaring og mine kompetencer på en anden måde.”

Krav til struktur

Som fastansat var rammerne for hverdagen givet, nu er arbejdsdagen blevet mere flydende.

”Det kræver, at jeg bliver skarpere på planlægning og strukturering. Det kræver en anden form for disciplin. Nu har jeg nogle helt andre muligheder i mit arbejdsliv, som jeg ikke havde tidligere. Det var det, jeg ønskede, og jeg nyder at kunne bruge min erfaring og mine kompetencer på en anden måde,” siger Pia Møller Appel. 

 

Få vores faglige magasin Content

I Content finder du masser af inspiration til supportfunktionerne i form af faglige artikler og tankevækkende interviews.