Basico-Begyndelsen til Basico

Begyndelsen til Basico

Læsetid: 3 minutter

KARRIEREMAILEN
Giver dig nys om åbne stillinger, artikler om konsulentlivet og guldkorn til jobjagten.
TILMELD DIG

I 1993 møder Basicos stiftere, Nicolai Kühl og Jacob Poulsen, hinanden første gang i Arthur Andersen. Intet peger på det tidspunkt på et livslangt parløb. Men fire-fem år senere får de alligevel skabt fundamentet til det, der senere skal vise sig at blive til Basico. Og det er dét, du kan blive klogere på her.

 

Da muligheden for at udvikle forretningsorienteret outsourcing af økonomifunktionen dukker op, indleder de et målrettet makkerskab i Arthur Andersen-regi. Afdelingen vokser lynhurtigt, og da Arthur Andersen fusionerer med Deloitte i 2002, er den firmaets største. 

I takt med at fusionen af de to kulturer falder på plads, bliver det dog klart for Nicolai og Jacob, at markedet har brug for en uafhængig leverandør af CFO Services: en ny spiller på markedet med fokus på at gøre supportfunktionerne til en succes. 

De havde et ønske om at blive de bedste til at understøtte supportfunktionerne og at være kendte for at levere hands on-projekter sammen med kunden – drevet af konsulenter med erfaring fra CFO’ens maskinrum.

Basicos byggeklodser

I 2003 bliver grundstenen lagt, og Nicolai og Jacob opbyggede Basico ud fra følgende principper:

  • CFO’ens ansvarsområde skulle være det primære fokus. 
  • Basico skulle bestå af dygtige konsulenter med solid praktisk erfaring og evnen til at skabe værdi for kunderne fra dag et. 
  • Projekterne skulle gennemføres i samarbejde med kunderne, så de både kunne opleve ejerskab over det arbejde, Basico leverer, og føle sig delagtiggjort. 
  • Værdierne faglighed, ansvarlighed og engagement skulle danne fundamentet for Basicos arbejde og kultur.

I dag er det de samme grundprincipper, der gennemsyrer Basico-kulturen

Det forretningsmæssige fokus er fortsat at gøre supportfunktionerne til en succes og understøtte CFO’en og økonomifunktionen. Men meget er sket siden opstarten i 2003, og i dag består Basico af seks servicelines, som sammen understøtter en bredere del af supportfunktionerne hos kunderne: Basico – Beyond Business Support. 

Basico har fået skabt sig en solid plads i markedet og er værdsat af kunderne. Faktisk så meget, at det unikke hold af dedikerede konsulenter, der sætter ansigt på Basico, er hastigt voksende og nu består af 10 partnere og flere end 200 konsulenter. 

Et væksteventyr, som understøttes af en solid rygrad – nemlig Basicos egen supportfunktion med de medarbejdere, som hver dag knokler bag linjerne for at få maskinrummet til at køre.