Fem erfaringer om adfærdsændringer …

Fem erfaringer om adfærdsændringer …

Af

I de år, hvor jeg har arbejdet med at styrke og optimere Finance hos forskellige virksomheder, er der én ting, der er blevet lysende klar: Strategier, roadmaps og projektplaner forslår som en skrædder i helvede – lige meget hvor gode og rigtige de er – hvis ikke du arbejder proaktivt med adfærden hos de mennesker, du gerne vil have til at gøre noget (anderledes). De projekter, jeg har været involveret i, har budt på mange forskellige learnings om adfærdsændringer. Men jeg har gjort mig fem overordnede erfaringer, som jeg gerne vil dele med dig i blogindlægget forneden.


1. DER SKAL HANDLING TIL

Pamfletter, musemåtter, screensavers, vandflasker med vigtige budskaber eller posts på intranet­tet er ikke nok! Det er lige meget, hvor flotte materialerne er, og hvor skarpt budskaberne er formuleret. Der skal handling til. Løsninger bliver alt for ofte valgt ud fra, hvad der er muligt og budget til, frem for ud fra, hvad der virker.

Det er alfa og omega at forstå, at du skal være klar til at prioritere ændringen og til at investere bety­delige mængder af tid og energi i den, hvis du vil have dine ansatte til at agere anderledes.

 

2. VÆR REALISTISK

I Morten Münsters bog ”Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag” kan man læse at:

  • 78% af alle svenske bilister mener, at de kører bedre end den gennemsnitlige bilist.
  • 94% af amerikanske lektorer mener, at de underviser bedre end gennemsnittet.
  • 82% af franske mænd mener, at de er bedre elskere end den gennemsnitlige mand.

Selvom de måske er matematisk mulige, så indikerer eksemplerne ovenfor, at vi mennesker har en ten­dens til at overvurdere vores egne evner – hvilket også gør sig gæl­dende, når det kommer til at skabe forandring i vores organisationer. Eksempelvis viser undersøgelser, at 85% af alle IT-projekter overskrider den oprindelige deadline.

 

3. DEFINER DEN ADFÆRD, DU ØNSKER

Definer, hvad det er for en adfærd, du ønsker, og hvordan den adskiller sig fra den nuværende adfærd. Et godt sted at starte er at gøre det klart for dig selv, hvad du ønsker, at modtageren rent praktisk skal gøre, når han får din analyse.

I min tid som nyuddannet business controller har jeg selv sendt utallige prædefinerede rapporter afsted med en frygtelig masse grafer, afvigelser og trendanalyser – men uden nødvendigvis selv at have en klar holdning til, hvad jeg forven­tede, at modtageren skulle gøre (anderledes).

Resultatet blev ofte misforståelser eller ingen handling, da hverken modtageren eller jeg egentlig vidste, hvad vedkommende forventedes at skulle gøre.

 

4. IDENTIFICER BARRIERERNE

Det absolut bedste udgangspunkt, du kan skabe for dig selv, er en god forståelse for de mennesker, du skal påvirke – hvad end det er lagerfolkene nede i frysehal nr. 2 eller kunderne på e-handelsplatfor­men. Hvis du ikke har indsigt i den hverdag, du forsøger at ændre, så er sandsynligheden for succes efter min mening minimal.

På en opgave for år tilbage var der gentagne udfordringer med at få en række asiatiske lande til at over­holde deadlines i forbindelse med månedsluk – selvom vi afholdt ad­skillige workshops, lavede et væld af manualer og sendte utallige reminders og nu-falder-der-snart-brænde-ned-mails.

Men efter nogen tid kom forkla­ringen: Wi-fi var så ustabilt i de pågældende lande, at man nogle dage kunne risikere kun at have fem timers online-tid i løbet af en arbejdsdag; en kæmpe udfordring, når alle systemer ligger online via en globalt valgt Citrix-løsning. Løs­ningen på problemet endte med at være ganske simpel: bedre wi-fi.

 

5. GØR DET LET!

Som hovedregel gør mennesker det, der er nemmest i en given situation.

Så hvis du ønsker en bedre tidsregi­strering, er det oplagt at undersøge, hvor besværligt det er at registrere i den nuværende løsning: Skal man fx logge på hver gang? Er systemet langsomt? Kan man kun indrappor­tere en dag ad gangen? Skal der registreres i arbitrære kategorier eller noget helt femte? Måske skal du bare sætte standarddagen til 7,5 timer, og så er det den, der gælder, medmindre medarbejderen taster noget andet ind.

På samme måde kan du med fordel gøre det mere besværligt at gøre noget uhensigtsmæssigt. Hvis du vil minimere brugen af papir og print, kan du fx flytte kopirummet ned for enden ad gangen, så alle skal bevæge sig 100 meter for at printe.


Står du over for et forandringsprojekt i Finance?

Du er meget velkommen til at kontakte Basico for en uforpligtende dialog om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skabe holdbare forandringer i Finance.

Kontakt Morten Virenfeldt Nielsen, Director, CFO Services

mnielsen@basico.dk 30 45 77 88

Vil du være et skridt foran dine kollegaer?

Tilmeld dig Basicos nyhedsmail og få inspiration til forandring og udvikling. 

Du modtager samtidig abonnement på online-udgaven af Content, Basicos faglige magasin, hvor vi i en række spændende artikler inspirerer dig og din virksomhed til at skabe et stærkt fundament for vækst og udvikling.

TIlmeld dig her