Den værdiskabende CFO

Den værdiskabende CFO

At skabe værdi er tidens mantra for den moderne CFO. Det siger Ramesh Karnani, partner i Boston Consulting Group. Han mener, at de vigtigste tendenser er, at CFO'en fokuserer på at levere gode, real-time analyser til virksomhedens ledelse og øvrige stakeholdere samt skabe en økonomifunktion, der fungerer som strategisk partner, der sidder med ved bordet, når de vigtige beslutninger træffes. Det er ikke nok at holde fast i den mere traditionelle overvågning. Den værdiskabende CFO ser hellere fremad fremfor at være optaget af historiske data. CFO'en støtter forretningen, hvor der er behov for det og hjælper fx lederne i de enkelte business units med, hvordan de kan bidrage endnu mere til forretningen. Det er CFO'en, som initierer og fører an i virksomhedens diskussioner om, hvordan der bedst skabes værdi.

Data og mennesker

Den voksende globale kompleksitet og en generel økonomisk usikkerhed cementerer CFO'ens rolle som den, der støtter virksomhedens navigation. En forsvarlig økonomisk forvaltning er det første skridt mod succes, siger Warren Jenson fra Acxiom, der selv har 30 års erfaring inden for finansiel styring. Han mener, at det, der kendetegner den moderne CFO, er evnen til dels at holde styr på virksomhedens store dataunivers og dels at samle gode mennesker i økonomifunktionen. At samle gode mennesker i økonomifunktionen begynder med at ansætte gode folk; at sikre sig både dygtige ledere og dygtige økonomer. Dernæst skal CFO'en skabe et - om nødvendigt forskelligartet - miljø, hvor folk trives og kan vokse med opgaverne. Når medarbejderne elsker at komme på arbejde og føler sig positivt udfordret, yder de mere og bedre. Alle økonomifunktioner har medarbejdere, hvis passion, nysgerrighed og arbejdsmoral gennemtrænger kontoret hver eneste dag. Det er CFO'ens opgave at fremme disse medarbejdere i arbejdet på at skabe yderligere værdi for forretningen.

Evnen til at kommunikere

Et væsentligt element er CFO'ens evne til at kommunikere. I rollen som en strategisk og værdiskabende CFO er autentisk kommunikation en del af jobbet. Faktisk er effektiv kommunikation den lederegenskab, der bedst driver virksomheden mod vækst. David Casullo, CEO, Bates Communications og forfatter til "Leading The High Energy Culture", siger, at selv det mest hverdagsagtige mål, såsom: "Vi vil forbedre vores kunders oplevelse", kan have en enorm effekt, hvis det kommer fra den rigtige person i det rigtige forum og på den rigtige måde. Store ledere ved, hvad der definerer dem som mennesker og som ledere, og de har modet til at opføre sig i overensstemmelse med det. Deres måde at kommunikere på viser autenticitet. Men for de fleste kræver det øvelse, og det kræver en god portion indre refleksion at få klarhed over egne evner som leder. CFO'en bør kommunikere konsekvent og stabilt - også i turbulente tider. Som betroet og fortrolig rådgiver for CEO'en og måske også bestyrelsen, er det CFO'en der kan oversætte visioner og strategier til handlinger for resten af virksomheden på en måde, der får organisationen til at leve visionen. Den CFO, der mestrer dette, tilfører stor økonomisk værdi til virksomheden.

Hold tempoet

I gode tider er det nemt at slække på kravene, men for at forretningen trives, må CFO'en hele tiden være opmærksom virksomhedens cash flow, produkters og ydelsers profitabilitet, relationerne med kunderne, medarbejderne og andre stakeholders samt konstant forbedre performance management og processer. Mary Driscoll har skrevet et white paper om, hvordan CFO'en kan benytte både AR-processer og medarbejderressourcer til at skabe værdi for forretningen.

Du kan få et gratis eksemplar af white paperet, "Accounts Receivable Performance - Doing OK is No Longer Good Enough", ved at kontakte os på  tlf. 702 703 71 eller info@basico.dk

Tag din faglighed til next level

Få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken. Tilmeld dig vores nyhedsmail, og modtag vores faglige magasin Content.

Tilmeld dig her