De bedste softwarerobotter er dem, du selv kan bruge og vedligeholde

De bedste softwarerobotter er dem, du selv kan bruge og vedligeholde

Af

Robotter gør forskellen i en travl hverdag. De er effektive, øger kvaliteten, styrker dig i dit daglige arbejde og giver dig mere tid til de værdiskabende opgaver. Vil du følge med udviklingen?

 

Når der bliver valgt softwarerobotter til at understøtte Finance og andre supportfunktioner, er de bedste syste­mer dem, du selv kan bruge og vedligeholde

Derfor er bruger­venligheden af softwaren meget vigtig ved indkøb. Det mindsker afhængigheden af IT-funktionen og eksterne konsulenter og sætter CFO’en i førersædet. Derudover kan en softwarerobot fungere som en effektiv assistent til et stort antal medarbejdere, hvis de selv kan anvende den.

For at vurdere brugervenligheden skal du have fokus på de fem følgende kvalitets­komponenter: 

1. Let at lære

  • Hvor let er det at komme i gang med at anvende softwaren?
  • Hvor let er det at konfigurere robotten til at udføre den første proces, du giver dig i kast med?
  • Hvor let er det at ændre og udvide den proces?
  • Og hvor let er det at bygge på den viden, du allerede har fået?

2. Effektivt
Effektiviteten ved at anvende robotsoftware skal være høj. Det vil sige: Hvor hurtigt kan du konfigurere robotten, efter du har styr på softwarens design og struktur, så aktiviteterne kan blive udført?

For eksempel kan det være et spørgsmål om, hvor let det er at inkorporere de forskellige trin i behandlingen af en proces. Kan du nemt vælge en handling ved hjælp af et museklik? Skal du scripte dig ud af en handling? Eller er der måske en assistent, der fører dig hurtigt og sikkert gennem opbygningen af en aktivitet?

3. Let at huske
Softwaren skal være let at huske, da det har betydning for, hvor let den er at genanvende. Hvis du eksempelvis kun anvender robotten i processen for månedsluk, er det så nemt at huske, hvad du gjorde for en måned siden? Eller starter du på bar bund hver gang?

4. Fejlhåndtering
Fejlhåndtering angiver, hvor ofte brugeren laver fejl – herunder hvor alvorlige fejlene er, og hvor let det er at genetablere fejlene. Helt konkret fortæller det noget om, hvordan robotten kan komme videre, hvis der opstår en fejl. Og kan den behandle næste aktivitet, eller standser den helt op, hvis den støder på en fejl?

5. Brugertilfredshed
Brugertilfredsheden har fokus på, hvor behageligt det er at anvende interfacet, og hvor komfortabel du som bruger føler dig, når du benytter softwaren. For du er mere tilbøjelig til at genanvende software, du tidligere har været tilfreds med at bruge. 


Robotics skaber muligheder
Vil du høre mere om dine muligheder med softwarerobotter?
Eller have tilsendt yderligere information om Basicos Robotics-kursus?

Morten Boldsen, Director, Finance IT Services, mboldsen@basico.dk eller 40836288

Du kan også læse mere om, hvordan du kommer i gang med Robotics her

Kontorrobotter er fremtiden

Vil du se, hvordan kontorrobotter i fremtiden vil revolutionere supportfunktionerne? Tilmeld dig Basicos nyhedsmail og få 5 videoeksempler på, hvorfor robotter er fremtiden, og hvordan de kan gøre dig mere effektiv og understøtte dig i dit arbejde.

Tilmeld dig her