Chefjuristens 7 gode vaner

Chefjuristens 7 gode vaner

Steven Coveys velkendte ramme for personlig udvikling og effektivitet har gennem mange år været en grundsten inden for management og ledelse. I de senere år har kravene til chefjuristen ændret sig markant. Derfor kan sommerperioden være en god anledning til at hente inspiration i Coveys systematik, når det juridiske team skal lægge rammen for at skabe resultater.

1. Vær proaktiv

Proaktiv involvering er det nye sort for den succesfulde in-house funktion. Glem enhver tanke om at sidde tilbagelænet og vente på, at problemerne opstår. Nøglen til succes for Legal ligger i at tage initiativ og blive tidligt involveret i forretningens projekter og opgaver. Overblik over kommende opgaver og afstemning af retning før problemerne opstår øger effektiviteten og skaber grundlag for velovervejede beslutninger og en moden risikohåndtering. Kom på forkant.

2. Begynd med slutningen

Hvad er målet med in-house Legal? Gør det klart, hvad det overordnede mål er og formuler visionen for legal. Hvis pejlemærket ikke hænger direkte sammen med at sikre værdiskabelse for virksomheden/organisationen, er der god grund til at stoppe op og tænke over, hvad vi er til for, og hvor legal skaber værdi. Lav den store plan.

3. Gør det første først

Mange in-house funktioner oplever, at de bruger mange ressourcer på brandslukning og derfor mister effektivitet og har svært ved at være 100% tilstede, der hvor det er vigtigst. Skab en klar prioritering som grundlag for det daglige arbejde og afstem den både med legal-medarbejdere og interne kunder. Der skal være klarhed over, hvad der er opprioriteret, og hvad der er nedprioriteret. Brandslukningsopgaver vil altid være der, men de skal reduceres til et mindre omfang. Brug planlægningsværktøjer og følg op.

4. Tænk win-win

Jura opfattes ofte som indbegrebet af konflikter og en opslidende konkurrence om at få ret. Fokus skal flyttes til at skabe de bedst mulige løsninger med flere vindere. Forretningen har brug for jura til at navigere i et meget komplekst farvand og kan normalt ikke bruge et koldt nej til noget. Der skal produceres løsninger. Skab en kultur med ærlighed, åbenhed og plads til alle. Undgå de opslidende konflikter.

5. Sørg for at forstå, dernæst at blive forstået

In-house Legal skal sætte sig ind i og lytte til forretningen. Den værdigivende juridiske rådgivning tager afsæt i en oprigtig interesse og forståelse for den primære forretning. In-house legal skal tale forretningens sprog og undgå at søge bekræftelse i lange juridiske redegørelser, der sjældent er brug for. Opbyg tillid og respect.

6. Skab synergi

In-house Legal må aldrig blive en stat i staten. Resultaterne skabes på grundlag af et tæt samarbejde med øvrige forretningsenheder og eksterne samarbejdspartnere. Gode lederegenskaber - både indadtil i juridisk afdeling og udadtil ift. ledelse og forretning - er katalysator for processen. Skab lyst til samarbejde.

7. Slib saven

Forretningen er i rivende udvikling og skal hele tiden formå at omstille sig. In-house Legal skal følge med på denne rejse og være på forkant, ikke kun i forhold til ny regulering m.v., men i lige så høj grad ved at hjælpe med at identificere og håndtere risici og derigennem danne grundlag for at træffe daglige forretningsmæssige beslutninger. Fejl vil altid opstå - det vigtige er at lære af dem. Udvis dyb respekt for at Legal aldrig kommer helt i mål og skab lyst til dygtiggørelse. ”En jurist er det halve af en virksomhedsjurist”

Tag din faglighed til next level

Få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken. Tilmeld dig vores nyhedsmail, og modtag vores faglige magasin Content.

Tilmeld dig her