CFO'en som unik forandringsagent

CFO'en som unik forandringsagent

Teknologisk udvikling, nye markeder, mere handlekraftige forbrugere og en aktiv lovgivning har alt sammen indflydelse på de traditionelle forretningsmodeller. Det påvirker CFO'ens rolle, og udover at stå i spidsen for finance er det nu også CFO'ens rolle at identificere og investere ressourcer i udviklingen af forretningsmodeller, produkter og serviceydelser og derigennem styre virksomheden frem mod en bæredygtig, profitabel vækst.

Nye udfordringer kræver nye løsninger

CFO'en har gjort betydelige fremskridt i det seneste årti og udviklet rollen til at blive en værdifuld business partner for hele forretningen. Med et skarpt blik på omkostningerne og kvalificeret cash management har CFO'en en stor andel af virksomhedens succes. Inden for egne rammer i finance har CFO'en været på forkant med tiltag, der har ført til en grundig gennemgang af driftsmodeller, implementering af effektivitetsprogrammer samt optimering af ressourcer og viden. Det konkluderer Accenture, Longitude og Oracle i rapporten, "The CFO as Catalyst for Change -How finance can take the lead in business transformation". Rapporten er baseret på en undersøgelse blandt 930 CFO'er i Asien, Europa, Latinamerika og USA. Ifølge rapporten er det nu tid til, at CFO'en tager tøjlerne som forandringsagent for større forretningsmæssige ændringer. Som business partner er det CFO'en, som kan støtte ledelsen ved at se nærmere på alle virksomhedens processer i forhold til den strategi og udvikling, virksomheden ønsker, og derefter at justere dem så effektivt som muligt i hele organisationen. CFO'en skal i rollen som forandringsagent mestre de ledelses- og kommunikationsmæssige kompetencer, der er nødvendige for at kunne skitsere visioner og overvinde eventuel modstand fra CEO'en, den øvrige ledelse, bestyrelsen, medarbejderne og andre stakeholdere.

Vækst i VELUX Gruppen

VELUX Gruppen er en af de virksomheder, der har været igennem store forandringer, og ifølge finansdirektør Peter Bang bør alle virksomheder være godt forberedte på, hvordan man kommunikerer forandringer. Hans råd til andre virksomheder, der skal igennem store forandringer, er:

  • Sig, hvad du gør, og gør, hvad du siger. Fremlæg en klar og entydig strategi, inklusive handlingsplan. Og vigtigst af alt: overhold planen!
  • Vær ærlig i hele processen og fortæl medarbejdere, kunder og leverandører hele historien og baggrunden for beslutningen.
  • Inddrag de involverede meningsdannere tidligt i processen og få deres accept og eventuelle input.
  • Vær åben for input og forslag til forbedringer - men lad der ikke opstå tvivl om planerne.
  • Bevar et positivt mindset. Hvis du opdager en fejl undervejs, så indrøm det, og ret den.

Fortæl historier alle forstår

For at være en virkelig effektiv historiefortæller og skitsere visionerne, skal CFO'en kunne oversætte tal til et sprog, som hele organisationen og dens stakeholdere kan forstå. "Som økonomifolk kan vi læse et regneark, en rapport eller en graf. Tallene taler til os," siger Jokim Pluijmers, chef for FP&A, ING Nederland, til CFO Innovation, men at omsætte tal til en handlingsrettet fortælling er både en kunst og en videnskab. Pluijmers har fem vejledende principper, som han anbefaler CFO'en at følge for at være en effektiv kommunikatør, som kan fortælle en overbevisende historie. Du skal:

  1. kende din målgruppe
  2. vælge det rigtige medie
  3. kende din virksomhed
  4. være effektiv
  5. opbygge relationer

Randy Pennington, forfatter og ekspert i at hjælpe organisationer med at levere positive resultater i en verden, der konstant forandrer sig, har 10 bud på, hvorfor forandringsprojekter går galt. Det kan du læse mere om i APQC's artikel "Make Change Work™: Staying Nimble, Relevant, and Engaged in a World of Constant Change" - som du kan få gratis ved at henvende dig til info@basico.dk


Styrk din rolle

Den komplekse rolle som CFO og værdiskabende business partner kræver også, at CFO'en har den strategiske indsigt og evne til at udfordre accepterede måder at gøre tingene og vise, hvorfor et alternativ vil være bedre. Få støtte til at styrke og udvikle din rolle som forandringsagent, som business partner og som værdiskabende CFO. Kontakt Basico på info@basico.dk og aftal et uforpligtende møde om, hvordan vi kan hjælpe dig.


 

Tag din faglighed til next level

Få et fagligt indspark med substans direkte i indbakken. Tilmeld dig vores nyhedsmail, og modtag vores faglige magasin Content.

Tilmeld dig her