Vi ser Strategy Map som et centralt værktøj til brug for Strategy Translation – det vil sige den proces, som sikrer, at alle virksomhedens medarbejdere kender og forstår strategien. Herudover får du sat fokus på de KPI’er, der bedst udtrykker, om du er på rette vej med strategiimplementeringen.
Til at starte med udviklede vi dette værktøj til vores eget interne formål. Vi har siden med succes hjulpet andre virksomheder med at udvikle og implementere deres version af Strategy Map, og værktøjet er nu en fast del af vores Performance Management-værktøjskasse.
Strategy Map kan bidrage til en bedre eksekvering af en virksomheds strategi, idet det bidrager til at løse nedenstående udfordringer:
- Manglende forståelse af virksomhedens strategi
- Manglende sammenhæng mellem værdier, formål, mission/vision, strategi, aktiviteter og mål
- Sammenblanding af begreber (strategi, mål, måling)
- Forkert brug af KPI’er.
Basicos Strategy Map
Strategy Map er en 1-sides præsentation, som sammenfatter essensen af virksomhedens strategi, og som er med til at skabe sammenhæng mellem virksomhedens formål, vision og kultur. Vi har i tidligere artikler beskrevet vigtigheden af en sammenhængende ledelsesmodel; det kan et Strategy Map netop være med til at sikre.
Dokumentet bidrager til, at alle medarbejdere får en forståelse af virksomhedens retning og ambitioner, hvilket er en stor hjælp, fx når medarbejderne skal træffe beslutninger og prioritere opgaver, projekter, investeringer m.v.
Strategy Map er resultatet af en proces, der er mindst lige så vigtig som selve dokumentet. For den rette proces sikrer involvering, ejerskab og forståelse af strategien.