I 2025 består 75% af den globale arbejdsstyrke af Millenniums (Generation Y). Den næste voksne Generation Z er stærkt på vej; den første generation, som ikke husker eller har oplevet en tid uden computere, internet og mobiltelefoner:
- De bruger minimum 118 min. på de sociale medier hver dag.
- De er opvokset i en digital tidsalder, hvor alt er tilgængeligt online.
De unge i dag kommer ud på arbejdsmarkedet med nogle andre krav til arbejdspladsen end andre generationer. Det bliver ikke sværere at rekruttere. Men skal din virksomhed formå at tiltrække nye talenter, er der behov for at skabe en anderledes og nytænkende tilgang. Det får du seks eksempler på her.
Formål, formål og formål
Autenticitet, ærlighed og gennemsigtighed er kerneord. Generation Z vil have de virkelige historier om din virksomhed og jeres værdisæt.
De er drevet af et formål – ikke blot et ønske om at skabe økonomisk vækst. Gør derfor noget ud af at forklare din virksomheds formål, og hvordan den enkelte medarbejder bidrager til at skabe værdi.
Brug dine kollegaer som ambassadører
Generation Z stoler primært på deres netværk. Derfor skal du have fat i dine kollegaer og opfordre dem til at anbefale jeres virksomhed som arbejdsplads – både på de sociale medier og i det fysiske rum. Du skal gøre dem til ’ambassadører’, anerkende dem for at dele billeder, snaps og sjove historier fra dagligdagen og understøtte med medarbejderrettede konkurrencer og kampagner på de sociale medier.
Du kan også vælge at gå mere struktureret til værks og udvikle et ’Employee Referral’-program. Eller du kan vælge at investere i en digital platform som fx Smarp eller Newsio, der gør det nemt og sjovt at dele budskaber på de sociale medier.
Fællesskab er altafgørende
Det er fællesskabet, der tæller for Generation Z. De bliver ikke motiveret af titler og penge i samme grad som ældre generationer.
De vil gerne arbejde hårdt, men de gør det for fællesskabet. Sæt derfor mere fokus på de sociale arrangementer, og erstat evt. nogle af de individuelle bonusser med teamorienterede ordninger.
Frihed under ansvar
”Generation Z vil gerne arbejde hårdt. Men de vil selv bestemme hvor og hvornår, og de gør det for fællesskabets skyld.”
Generation Z bliver drænet af for mange regler, for faste rammer og låste arbejdstider. Fuld frihed er svært, men forsøg at imødekomme det så meget som muligt.
Benyt alternative rekrutteringsmetoder
Sidst, men ikke mindst, kan din virksomhed med fordel anvende alternative rekrutteringsformer, når I skal have fat i den yngre generation.
- Interager med ansøgerne langt tidligere i processen. Brug aktivt din virksomheds og dine kollegaers historier i links på jobannoncer og sociale medier. Derudover er video et vigtigt element i rekrutteringen, hvor formålet er at vise stemning, miljø, arbejdsplads, kolleger, chef, frokost osv. Det giver et helt andet og langt mere personligt indtryk af din virksomhed, som vil bringe nye kandidater i spil.
- Afhold rekrutteringsworkshops, hvor I gennem faglige rollespil og dilemmaer ser forskellige sider af ansøgeren.
Generation Z er vant til at blive evalueret, testet og målt – og de trives med det.
- Undgå de langstrakte rekrutteringsforløb. Hurtig feedback er et vitalt element, når I skal rekruttere de helt unge kandidater.
- Generation Z er en ’gamer’ - generation. De er vokset op med at blive ’nudget’ til at løse udfordringer i computerspil. Den teknik bør I overveje at benytte i rekrutteringsprocessen. Lad målgruppen spille sig til en jobsamtale – evt. via et karrierewebsite.
Hvem er generation Z?
Generation Z er født ca. 1990-2001 og er i modsætning til Generation Y (født 1977-1989) en stor generation. Generationen kaldes også de første ’digital natives’, fordi det er den første generation, som vokser op med internettet og konstant adgang til kommunikation, spil, musik, indkøb og sociale netværk.
Kilde: fremtidsforsk.dk
Øvrige kilder: Analyse økonomi samt Fremforsk.dk