Planlægning og analyse af et flytteprojekt
Kompleksiteten i et flytteprojekt varierer, alt efter hvor stor organisationen er, og om der er tale om flytning til et nyt domicil eller et lejemål, der skal istandsættes fra A-Z.
Det sker ofte, at en flytning trækker uforholdsmæssigt mange ressourcer på den eksisterende organisation. Specielt den indledende fase, hvor planlægnings- og analysearbejdet udføres, kan være en udfordring for mange virksomheder – hvad angår både ressourcer og kompetencer.
I denne fase skal mange spørgsmål besvares:
- Hvilke strategiske overvejelser ligger bag flytningen? Økonomi, samarbejde, bedre kundefokus eller noget helt fjerde?
- Hvor skal vi flytte hen, og skal lejemålet istandsættes?
- Har vi benchmarket lejeprisen grundigt, og er lejekontrakten gennemgået minutiøst?
- Kender vi omkostningen pr. arbejdsplads?
- Er vores arealudnyttelse optimal?
Derudover er det vigtigt at tage et kritisk blik på, om alt er medtaget i de økonomiske kalkuler, så vi kender den fremtidige omkostning, som jo typisk vil være gældende i mange år.
Det kan være, at eksisterende kontrakter med serviceleverandører skal genforhandles eller udbydes. Her kan være store økonomiske besparelser, uden at det nødvendigvis medfører serviceforringelser.
Det er vores erfaring, at genforhandling og udbud typisk fører til besparelser på 15-30% inden for facility management-området.
Den fysiske flytning
Når analysearbejdet er afsluttet, og de nødvendige beslutninger er truffet, er det vigtigt at have fokus på detaljerne; der skal udarbejdes tidsplaner for alle aktiviteter. De nye serviceaftaler skal forhandles endeligt på plads, herunder selve flyttekontrakten med flyttefirmaet.
Herudover vil der være mange aktiviteter op til selve flytningen: talrige besøg og gennemgange af lokaliteter, mærkning af lokaler, inventar, IT-udstyr m.v.
Der vil være behov for udvælgelse og instruktion af flyttekoordinatorer, ligesom instruktioner og informationer til medarbejderne skal komme præcist og i rette tid op til flytningen.
I forhold til den fysiske flytning er det vigtigt at skabe optimale arbejdsforhold for flyttefolkene, således at de kan arbejde effektivt. Det betyder bl.a., at der skal være adgang til eventuelle elevatorer samt en logisk og let forståelig skiltning ved adgangsveje og lokaler på den nye lokation.
Opfølgning og implementering efter flytningen
Ligesom for de øvrige faser er det afgørende med en gennemarbejdet plan for perioden efter den fysiske flytning; de nye aftaler og vaner skal hurtigt på plads. Det kræver bl.a. en struktureret opfølgning på det aftalte service- og kvalitetsniveau med de ofte mange nye serviceaftaler – for både interne og eksterne leverandører.
Hvis det tager for lang tid, før service og kvalitet er på et acceptabelt niveau, kan det medføre utilfredshed, frustration og nedsat effektivitet i store dele af organisationen. Derfor bør man have et registreringssystem til at håndtere de udfordringer, der måtte være i forhold til service og kvalitet. Endvidere skal der naturligvis igen ses på økonomien med henblik på at sikre opfølgning, hvis der er forudsætninger, som ikke holder vand.
Basicos rolle i flytteprojektet
Flytteprojekter kan gennemføres med fleksible projektressourcer og derved sikre en succesfuld implementering og gevinstrealisering.
Basicos facility management-konsulenter har stor erfaring med at styre både store og små flytteprojekter. Vores rolle kan skaleres op og ned, alt efter hvilke kompetencer der i forvejen er i virksomheden, og hvor mange ressourcer virksomheden kan stille til rådighed. Vi kan hjælpe som aktiv deltager eller sparringspartner med følgende processer:
- Udvælgelse og analyse af potentielle lejemål samt økonomiske kalkuler
- Forhandling og udarbejdelse af lejekontrakt
- Planlægnings- og analysefase, når lejemålet er valgt, herunder i særdeleshed økonomiske kalkuler og tidsmæssige aspekter
- Projektleder eller sparringspartner under selve flytningen
- Opfølgning og implementering efter flytningen.
Hvis din virksomhed står foran et flytteprojekt, så kontakt os.

Flytningens faser
Fase 1: Planlægning og analyse
- Gennemgang af lejemål og udarbejdelse af lejekontrakt
- Analyse af alle serviceleverandører og tilhørende underleverandøraftaler/serviceaftaler
- Analyse af nuværende service- og kvalitetsniveau (samt afklaring af fremtidigt service- og kvalitetsniveau)
- Afklaring af potentielle synergier og muligheder for procesoptimering samt anbefalinger hertil
Fase 2: Valg af serviceløsninger samt den fysiske flytning
- Gennemgang af tilbud og forhandling med leverandører
- Opsigelser af eksisterende aftaler eller forlængelse
- Leverandørvalg og kontraktudarbejdelse
- Fysisk flytning
Fase 3: Opfølgning og implementering efter flytningen
- Opfølgning på nye serviceaftaler
- Afleveringsforretning med flyttefolk samt eventuelle entreprenørfirmaer
- Udarbejdelse af implementeringsplan for de enkelte aftaleområder
- Efterkalkuleringer på økonomisiden
- Etablering af system til opsamling på fejl og mangler (service, bygninger, inventar).