For mange virksomheder er det at dokumentere processer enten en engangsfornøjelse, hvor processerne indgår i en specifik sammenhæng, eller en årligt tilbagevendende begivenhed for at stille revisionen tilfreds. Vores erfaring er, at der er stor forretningsmæssig værdi i løbende at arbejde med dine processer og holde dem opdateret.
Du har måske hørt, at det er vigtigt, at du har styr på dine processer, og at du holder dem opdaterede. Og de fleste kan se fordelene ved at have et procesoverblik, når der fx skal implementeres et nyt ERP-system. Det står måske knap så klart, hvorfor du skal gøre det løbende.
Når du holder dine processer opdaterede, giver det dig bl.a. mulighed for at opnå de fordele, vi har oplistet herunder.
10 fordele med 'process management'
Skab værdi for hele forretningen
Det er vores erfaring, at arbejdet med at vedligeholde og forbedre processer ofte går i stå, fordi virksomheden er uafklaret omkring årsagen til at gøre det. Når først et projekt er overstået, eller revisionen er tilfreds for dette år, går processen i glemmebogen. Hvis du er skarp på, hvad din virksomhed vinder ved at videreudvikle processerne, skaber det grobund for forankring i organisationen og mulighed for at høste fordelene.
Vi kan nævne tre eksempler:
Det er en fordel, hvis din virksomheds forretningsprocesser og dokumentationen af dem er opdateret.
Det vil give dig et stærkt udgangspunkt, når der skal træffes beslutninger om nye projekter, hvor du har et funderet beslutningsgrundlag og hurtigere kan påbegynde eksekveringen.
Forandringer er svære at forudse, men du kan forberede forretningen og skabe gode betingelser at træffe beslutninger ud fra.
Her er dokumenterede processer vigtige for både dit overblik og gennemsigtigheden, som vil hjælpe dig med at gennemskue konsekvensen af dine beslutninger.
Dokumenterede processer skaber indsigt i arbejdsopgaverne og forståelse imellem afdelinger.
Resultatet bliver en sammenhængende organisation, hvor informationen bevæger sig flydende imellem stakeholders.
Uanset om du starter helt fra bunden eller allerede er i gang med procesarbejdet, kan vi hjælpe med at bringe jer til det næste niveau i 'process management'. Vores assistance kan bestå i at facilitere en indledende afklaring af jeres forretningsmæssige fordele ved 'process management', at yde support til at dokumentere og reviewe processer, at identificere automatiseringsmuligheder og valg af løsning eller at drive implementeringen af et full-scale 'process management' setup fra start til slut.
… der ikke er nogen gode grunde til at lade være. Tværtimod. Men ved du alligevel ikke, hvor du skal starte, eller mangler de sidste argumenter for, hvorfor det er indsatsen værd? Så skriv dig op til vores artikelserie, der giver dig alle argumenterne for, hvorfor du skal i gang med 'process management'.