insights-articler

Agil planlægning.

Årets budget og forecasts er på listen over finansfunktionens vigtigste leverancer. To nøgleopgaver, som er med til at fastlægge retningen for og forventningerne til organisationen. Men i mange organisationer er både grundprincipperne og de bagvedliggende supporterende arbejdsrutiner medvirkende til at skubbe værdiskabelsen til siden. Oftest til fordel for et ressourcekrævende fokus på at levere meget nøjagtige tal.

Vil du ud over det? 

TIL TOPPEN

En verden i forandring og et fast budget

Grundlæggende er budgettering og alle dens afskygninger et spørgsmål om forudsætninger. Der findes mange parametre, som potentielt har betydning for det kommende års resultat – fx lønninger, valutaer, salgspriser m.v. Med andre ord: Når det angår finansiel planlægning, er der er mange variable i spil, og hver enkelt kan have konsekvenser for budgettets relevans. 

Som respons til denne kompleksitet er det forståeligt, at de fleste organisationer sætter deres kloge hoveder i gang med at levere et realistisk og ambitiøst scenarie for det kommende år, som er gennemtænkt til punkt og prikke. Trods denne indsats kan det uventede altid udfolde sig, og fra den ene dag til den anden er planen ikke længere et tilstrækkeligt udgangspunkt. I værste tilfælde kan I sidde med en finansiel plan, som i høj grad ikke kan relateres til den konkrete situation, som I befinder jer i, samt en planlægningsproces, som ikke kan understøtte presserende, kritiske beslutninger. 

En planlægningsproces som støtter forretningen 

Derfor anbefaler vi en agil planlægningsproces, hvor fokus ligger på en effektiv turnaround af finansielle scenarier, som altid tager udgangspunkt i organisationens seneste aktuelle data – typisk set i ét eller flere rolling forecasts. Derudover lægger vi vægt på, at disse scenarier nemt kan drejes og bøjes, således at konsekvenserne af ændringer i organisationens forudsætninger hurtigt kan konkretiseres. Dette bevirker, at I ikke kun er i bedre stand til at forholde jer til komplekse forandringer, men også kan gribe muligheder an, som ikke ’var på finansfunktionens radar’, da budgettet blev lagt for op til et år siden. 

Fleksibilitet, klare forventninger og de seneste informationer 

Hos Basico har vi mange års erfaring med rådgivning og implementering af planlægningsværktøjer. Vi anbefaler at holde følgende stikord i tankerne, når I overvejer ændringer til jeres planlægningssystem: 

Anvendelighed

Kan jeres system nemt og hurtigt tages i brug – især med henblik på at levere svar på konkrete spørgsmål og uden at belaste finansafdelingen?

Og kan systemet effektivt levere tal, som er baseret på de seneste aktuelle data? 

Transparens

Kan beregninger, drivers og andre relevante parametre spores, så brugerne kan bevare overblikket og forholde sig til de tal, som systemet producerer? 

 

Brugervenlighed

Er jeres system og underliggende processer nemme at gå til og forstå for jeres medarbejdere – især dem med en baggrund uden for finans?

Findes der kun få medarbejdere, som reelt forstår systemet og processerne? 

 

Robusthed

Udføres der mange manuelle processer, såsom databehandling og arbejde med store regneark, som potentielt kan fejludføres og skabe mistillid til systemet?

Oplever man, at systemet ofte er nede eller ikke kan bruges af flere samtidig? 

Værktøjer, der går hånd-i-hånd med agile planlægningsprincipper 

Basico er solution provider på Workday Adaptive Planning, som er en prisvindende cloud-baseret platform. 

Vi anbefaler Workday Adaptive Planning – ikke kun fordi teknologien er best-in-class, men fordi produktet er bygget til at gå hånd-i-hånd med agile planlægningsprincipper. Derfor er Workday ikke ’bare’ et smart system, men en katalysator for en effektiv og værdiskabende tilgang til finansiel planlægning. Derudover er Workday Adaptive Planning et godt alternativ til de ’tungere’ systemer på markedet og en god løsning for dem, som vil videre fra Excel-baserede planlægningsprocesser. 

Vil du vide mere?
Vil du vide mere?
Morten Boldsen, Partner
Få vores faglige magasin Content

I Content finder du masser af inspiration til supportfunktionerne i form af faglige artikler og tankevækkende interviews.