insights-articler

Få overblik med spend cube!

Basico har udviklet en unik og fleksibel spend cube-metode, der går i dybden med alle virksomhedens omkostninger. Med metoden skaber Basico et økonomiindblik/en spend cube tilpasset den enkelte virksomhed, som opnår et detaljeret indblik i leverandørernes leverancer og et præcist overblik over omkostninger på afdelingsniveau, lokationsniveau og fagområde. 

TIL TOPPEN

Tag ikke vores ord for gode varer …

Altså … vi håber, at vi har gjort os fortjent til din tillid, og at du tror på det, vi fortæller dig. Men vi forstår godt, hvis du tænker: Det lyder alt sammen meget godt, men hvordan er det helt konkret, at sådan en spend cube tager sig ud, og hvad er det, den indeholder? 

Vi er glade for, at du spørger. Her på siden kan du nemlig se et eksempel på en spend cube med fiktive data, og nedenfor kan du klikke dig rundt og få en fornemmelse for, hvad spend cuben kan give dig af overblik og indblik ift. din virksomheds omkostninger. 

Vi håber især, at du vil lægge mærke til muligheden for at åbne omkostningerne op og splitte dem op i underniveauer. Og husk, at du kan bruge pilene øverst i højre hjørne til at skifte mellem rapporterne, og at du kan få mere information om hver rapport ved at trykke på I’et oppe i venstre hjørne. 

Hvad kan du bruge spend cuben til? 

Der er mange fordele ved at have det kølige overblik over din virksomheds omkostninger – og ved samtidig at have adgang til alle de djævelske detaljer, som gør det muligt at finde optimeringspotentialerne. 

  • Spend cuben giver et indblik i omkostninger helt ned på faktura-/bilagsniveau. 
  • Spend cuben gør det let at udvælge fakturaer til nærmere analyse. 
  • Spend cuben kan kobles til virksomhedens faktura-flow ved hjælp af VBA-makroer eller kontorrobotter. 
  • Spend cuben kan også anvendes til opfølgning på brug af leverandører og til rapportering af omkostninger til butiks-/afdelingschefer. 

De fleste vælger at investere i en spend cube med en omkostningsreduktion for øje. Og i det øjemed er spend cuben også et uhyre effektivt værktøj. Det er nemlig muligt at målrette analyserne efter din tilgang til omkostningsreduktion. Du kan bl.a. stille skarpt på: 

  • Cost recovery, det vil sige inddrivelse af engangsbeløb som følge af moms- og afgiftsfejl, dobbeltbetalinger, fejlfaktureringer og -betalinger osv. 
  • Optimering af indkøb gennem eksempelvis konsolidering af leverandører eller serviceområder og af indkøbsbetingelser med henblik på genforhandling af rabatter, services, leverancer, rammevilkår m.v. 
  • Tilpasning af bagvedliggende processer og services til det givne behov og aktivitetsniveau, herunder ændring af snitflader mellem opgaver, der udføres af interne medarbejdere og eksterne leverandører. 

Mød spend cubens bedste venner 

Spend cuben er et fantastisk værktøj, men den kan ikke stå alene. Derfor supplerer vi den altid med praktiske analyser og en dybdegående fakturagennemgang med kontorrobotter – de arbejder nemlig både hurtigt og fejlfrit. 

Vil du vide mere?
Vil du vide mere?
Michael Reumert, Manager
Basico nyhedsbrev Få vores faglige magasin Content

I Content finder du masser af inspiration til supportfunktionerne i form af faglige artikler og tankevækkende interviews.