Hos Basico har vi stor erfaring med rådgivning om regnskabsmæssige forhold, herunder tilpasning af forretningsgange og interne kontroller til virksomhedens regnskabsrisici. Tilpasningen kan derudover bestå i at implementere software, der kan understøtte effektive workflows, og sikre, at de vedtagne governance-politikker bliver efterlevet.
Regnskabsreglerne og virksomhedernes behov er i konstant forandring, hvilket eksempelvis kan være foranlediget af:
Implementering af nye IFRS-standarder i takt med EU-vedtagelser og ændringer til den danske årsregnskabslov.
Tilpasning af virksomhedens regnskabspraksis ved nye koncernforhold, nye forretningsaktiviteter og ændrede regnskabsmåltal i ledelsesrapporteringen.
Krav fra banker, forventninger fra bestyrelsen og investorer.
Hos Basico har vi stor erfaring med rådgivning om regnskabsmæssige forhold, herunder tilpasning af forretningsgange og interne kontroller til virksomhedens regnskabsrisici. Tilpasningen kan derudover bestå i at implementere software, der kan understøtte effektive workflows, og sikre, at de vedtagne governance-politikker bliver efterlevet.
Hvis du kan se, at kommende regelændringer kan få betydning for din virksomhed, kan vi desuden hjælpe med en konsekvensanalyse – og med hvordan du bør håndtere konsekvenserne, så risiciene bliver adresseret, og du får involveret dine stakeholdere rettidigt.
Ved afslutningen af 2. verdenskrig skal Sir Winston Churchill have udtalt disse berømte ord. Hvorvidt vi nu står ved en krises afslutning er tvivlsomt. Men vi har allerede lært meget.
Det er meget forskelligt, hvordan de enkelte virksomheder er blevet påvirket af krisen. Nogle blev ramt hårdt – andre oplevede vækst. Her deler Christian Kofoed, CFO hos Flying Tiger Copenhagen, sine erfaringer fra coronakrisen.
Der er blevet sagt og skrevet meget om den aktuelle sundhedskrise og dens konsekvenser på kort sigt – og om den usikkerhed, som skal håndteres. Krisen betyder, at CFO’en og Finance har fået en vigtig rolle i den enkelte virksomhed, hvor arbejdet i finansfunktionen er fuldstændig afgørende i en usædvanlig og kritisk situation.
Den nuværende krise har bragt mange virksomheder i forretnings- og likviditetsmæssige problemer. Der er behov for stram likviditetsstyring og øget rapporteringsfrekvens for at understøtte de virksomhedskritiske beslutninger, der pt. skal træffes fra dag til dag.
Basicos metodiske tilgang til cost recovery kan hjælpe dig med at finde store besparelser og her-og-nu-penge på bundlinjen. Udgangspunktet for tilgangen er Basicos Spend cube, der giver dig et dynamisk og detaljeret overblik over alle din virksomheds omkostninger og kreditorprocesser.
Med afslutningen af årsrapporten for 2019 er det bl.a. tid til at planlægge årsrapporten for 2020 og til at gøre klar til de regelændringer, der gælder for regnskabsåret 2021. Og hvilke ændringer giver det så anledning til? Ingen. Eller i hvert fald minimale tilpasninger for de fleste.
I Content finder du masser af inspiration til supportfunktionerne i form af faglige artikler og tankevækkende interviews.
Automatisering. Digitalisering. Simplificering. De tre elementer har stået øverst på Niels Hjort Rotendahls agenda som CFO i VP Securities. Derfor har det været afgørende at sikre, at Finance får de rigtige systemer og værktøjer til rådighed.
Coronakrisen ramte os i foråret som et ægte ‘black swan-event’. Uventet og voldsomt. Men det er meget forskelligt, hvordan de enkelte virksomheder er blevet påvirket af krisen. Nogle blev ramt hårdt – andre oplevede vækst. Her deler Karina Deacon, CFO hos DFDS, sine erfaringer fra coronakrisen.
Evnen til at tilpasse sig forandringer er en stor fordel. Og under coronakrisen har evnen til at omstille sig efter omstændighederne været essentiel for mange virksomheders overlevelse. Af samme årsag er ’agile transformation’ i de seneste år strøget til tops på agendaen i mange virksomheder.
Langt de fleste virksomheder har for længst erkendt, at langsigtet vækst og resultater kræver en gennemtænkt og udfordrende strategi. En strategi, som sikrer retning i tråd med virksomhedens vision.
Data er fremtiden! Og mange organisationer benytter i stigende grad intelligente løsninger til Facility Management-opgaver. Det er dog ikke uden vanskeligheder og stiller helt naturligt større krav til organisationen omkring Facility Management (FM).
I Content finder du masser af inspiration til supportfunktionerne i form af faglige artikler og tankevækkende interviews.
Det er en pligt for enhver finansorganisation at bidrage til virksomhedens værdiskabelse ved at udvikle effektive processer – fx ved at sikre en hurtig månedsluk med en lav transaktionsomkostning.
Med afslutningen af sommersæsonen følger nu de tilbagevendende prioriteter i finansorganisationen ift. eksekvering på de sidste udestående opgaver for finansåret samt – lige så vigtigt – sikring af en optimal platform for det kommende finansår.
Store danske virksomheder bruger hundredvis af millioner på IT, og det er vanskeligt at få overblik over, hvad der driver omkostningerne – og hvordan de kan bringes ned. Basico har indgået partnerskab med virksomheden KOSTNER, der har udviklet en applikation til at analysere virksomheders IT-omkostninger.
Et Basico-survey fra november 2019 viste, at ca. tre ud af fire virksomheder har procesforbedringer som et fokusområde i 2020. Strømlinede og sammenhængende processer (end-to-end) er forudsætningen for en effektiv virksomhed.
I Content finder du masser af inspiration til supportfunktionerne i form af faglige artikler og tankevækkende interviews.
Coronavirussen og dens konsekvenser har ramt os uventet og voldsomt – en ægte ’black swan’, som har kastet os ud i en økonomisk krise. Hvor lang og hvor dyb krisen bliver, er uvist. Én ting er dog sikkert – lige nu er der behov for stærke leverancer fra finansfunktionen for at kunne træffe de rigtige forretningskritiske beslutninger.
Den aktuelle sundhedskrise har skabt store likviditetsmæssige udfordringer for mange – også for virksomheder, der ellers er både veldrevne og solvente. De hårdest ramte brancher har allerede oplevet de første konkurser. Der er nu et ekstraordinært fokus på Finance og vores parathed.
At udskyde leverandørbetalinger kan være med til frigøre likviditet og styre virksomheden gennem uger med ekstraordinære likviditetsmæssige udfordringer. Men det er ikke en holdbar løsning, da det nedbryder tilliden og skader samarbejdet med vigtige leverandører.
Coronakrisen ramte os i foråret som et ægte ‘black swan-event’. Uventet og voldsomt. Men det er meget forskelligt, hvordan de enkelte virksomheder er blevet påvirket af krisen. Nogle blev ramt hårdt – andre oplevede vækst. Her deler Anders Boyer, CFO hos Pandora, sine erfaringer fra coronakrisen.