Ledelse ifølge Jack Welch

Ledelse ifølge Jack Welch

Af

4 E'er og 1 P

Jack Welch (1935- ) er nok verdens mest kendte ledelsesguru. I løbet af de 20 år (1981-2001) han var CEO og bestyrelsesformand for GE (General Electric), gjorde hans innovative strategier og markante ledelsesstil GE til verdens mest værdifulde selskab med en markedsværdi, der var steget med 400 milliarder dollars. I 2000 udnævnte Forbes ham til Manager of the Century for det enestående arbejde, han gjorde.

Siden Jack Welch stoppede i GE, har han ikke ligget på den lade side og nydt en stille pensionisttilværelse. Tværtimod. Han har rejst verden rundt og talt for over en kvart million mennesker, som alle gerne vil lære af ham.

Der er skrevet mange bøger om ham, af ham og af ham og hans kone, Suzy Welch. De handler alle sammen om hans utrættelige fokus på at få mennesker, samarbejde og profit til at spille sammen med succes.

Ifølge Jack Welch findes der mange rammer og retningslinjer for god ledelse, men det, der for ham og GE har vist sig at fungere bedst og mest effektivt år efter år, på tværs af virksomheder og grænser, er de 4 E'er og 1 P:

 
  1. Energy
  2. Energizer
  3. Edge
  4. Execution
 
  1. Passion

 

Energy – positiv energi

Mennesker med en enorm personlig og positiv energi har typisk et stærkt ønske om handling. De trives med aktivitet og byder forandring velkommen. De er generelt udadvendte og optimistiske og har let ved at tale med andre og få venner. De både starter og slutter dagen med begejstring og taber sjældent hverken pusten eller gejsten i løbet af dagen. De klager ikke over at arbejde meget, for de elsker at arbejde – men de elsker også at lege. Mennesker med positiv energi elsker bare livet.

 

Energizer – begejstre

Positiv energi giver et maksimalt potentiale sammen med evnen til at motivere og begejstre andre. Med en entusiasme, der smitter, inspirerer lederen sit team til at gøre det umulige og gøre det på en måde, så de samtidig elsker at gøre det. Folk kappes om at arbejde sammen med en, som formår at begejstre.

Begejstring handler om langt mere end at komme med hurtige pep talks, for det kræver et dybt kendskab til virksomheden sammen med stærke overtalelsesevner at få andre til at føle den samme begejstring.

Charlene Begley er et godt eksempel på, hvor langt man kan nå i sin karriere i en virksomhed som GE, hvis man formår at begejstre sine medarbejdere. I 1988 begyndte hun i et af GE's selskaber som CFO. Efter nogle år i forskellige stillinger blev hun udvalgt til at lede GE's Six Sigma-program i transportbranchen. Det var her, at hun virkelig begyndte at vise, hvem hun er som leder. Hendes begejstring smittede i sådan en grad af på hendes team, at det fangede koncernledelsens opmærksomhed.

Det var ikke en enkelt kompetence, der gjorde hende til en dygtig leder, men en blanding af mange ting: Hun var en god kommunikatør, som tydeligt definerede sine mål. Hun tog sit arbejde seriøst, uden at hun tog sig selv højtideligt. Hun havde en god portion humor og roste gerne andre. Hun var altid optimistisk – uanset, hvor udfordrende opgaverne var.

Det var hendes evne til at motivere og aktivere sit Six Sigma-team, der sendte hende ud i overhalingsbanen. Efter forskellige andre leder- og direktørjobs i koncernen blev hun i en alder af 31 år CEO og formand for GE's jernbanevirksomhed med en omsætning på 3 milliarder dollars.

 

Edge – kant

For Jack Welch betyder kant modet til at træffe de svære beslutninger. Lederen med kant har en kampånd og et instinktivt fokus på indflydelse. Det er én med stærke overbevisninger, som også tør stå på mål for dem. Mange kan se et problem fra flere vinkler, og nogen kan bruge en evighed på at analysere alle vinkler, men en effektiv leder ved, hvornår det er tid til at tage en beslutning – også selvom den tilgængelige information måske er mangelfuld.

"Nogle af de klogeste mennesker, jeg har arbejdet sammen med i løbet af årene, havde reelle udfordringer med at sætte kant på, specielt når de skulle drifte. De så altid for mange muligheder, og det forhindrede dem i at handle. Denne ubeslutsomhed holdt deres organisation fast i en limbo, og det endte med at være en fatal fejl for mange af dem," siger Jack Welch.

 

Execution – udførelse

Man skulle tro, at evnen til at få jobbet gjort er en åbenlys evne hos en leder, og i mange år eksisterede der da også kun de tre første E'er i GE. Netop fordi det virkede som en åbenlys evne, blev der ikke målt på den, og mange i GE blev forfremmet til ledere, uden at denne evne blev testet.

På en tur, hvor Jack Welch og den daværende HR-direktør, Bill Conaty, rejste rundt og evaluerede medarbejdere, blev de tre første E'er sat op i hver deres cirkel. Hver cirkel blev udfyldt med farve alt efter, hvor godt den enkelte præsterede. Det kunne fx være, at en medarbejder havde en halvt farvet Energy-cirkel, en Energizer-cirkel, der var helt fyldt med farve, og en Edge-cirkel med kun en fjerdedel farvet. Det gav dem et godt og visuelt overblik, synes de.

Men på vej hjem fra sådan en tur gjorde Bill opmærksom på, at der manglede noget. De havde så mange dygtige medarbejdere, men deres resultater var virkelig dårlige. Det, der manglede, var at få opgaverne i mål.

De kom frem til, at en leder kan være fyldt med positiv energi, formå at begejstre andre og tage de svære beslutninger uden at komme i mål med resultaterne. Det viste sig også, at udførelse er en særlig færdighed, der gør et menneske i stand til at træffe en beslutning og sørge for, at den bliver udført – også selvom han eller hun møder modstand eller uventede forhindringer. Dem, som mestrer denne disciplin, kommer i mål.

 

Passion

Hvis en kandidat besidder alle fire E'er, giver det god mening at se efter P'et. Passionen. Mennesker med passion har en dyb, autentisk interesse for deres arbejde. Passion er en naturlig del af deres personlighed, og de bekymrer sig om deres kolleger, medarbejdere og venner og ønsker kun det bedste for dem. Passionerede mennesker elsker at lære og vokse og nyder, når folk omkring dem har det på samme måde.

Deres passion rækker langt ud over deres arbejde. De har en tendens til at føle passion for alt, og de går også helhjertet op i deres private interesser. De elsker livet.


Morgendagens CFO

I 2018 afholdt Basico et morgenmøde om Morgendagens CFO, hvor Anders Boyer, CFO i Pandora, gav tilhørerne indsigt i de vigtigste CFO-redskaber, hvordan CFO-rollen har udviklet sig over tid, hvilke kompetencer der kendetegner fremtidens CFO, og hvordan man opbygger et stærkt partnerskab mellem CFO’en og CEO’en. Anders fremhævede 5 kompetencer, der kendetegner fremtidens CFO.

”Fremtidens CFO kan have vidt forskellige baggrunde, hvor de faglige kompetencer viger for de personlige kompetencer, da du skal være gjort af et specielt stof for at få succes som CFO.”

Disse personlige kompetencer er de samme, som de altid har været, mener Anders, som særligt tillægger fem menneskelige egenskaber stor betydning for at få succes som CFO i fremtiden: Energy, energize, edge, execute og passion – ledelsesmantraet fra GE’s Jack Welch.

Læs vores interview med Anders Boyer her

Hos Basico arbejder vi med, hvordan Finance vil se ud i fremtiden – såvel visionen som de operationelle tiltag, der er nødvendige for at transformere Finance. Vi deler gerne vores erfaringer med dig og drøfter dine overvejelser.

Henrik Dahlgaard, Partner, CFO Services hdahlgaard@basico.dk/2510 2216

 

Vil du være et skridt foran dine kollegaer?

Tilmeld dig Basicos nyhedsmail og få inspiration til forandring og udvikling. 

Du modtager samtidig abonnement på online-udgaven af Content, Basicos faglige magasin, hvor vi i en række spændende artikler inspirerer dig og din virksomhed til at skabe et stærkt fundament for vækst og udvikling.

TIlmeld dig her